Bike in City

Економічний ефект від велосипеду — міф?

*вся аналітика і висновки цієї статті
базуються на емпіричному досвіді,
частині підтвержених фактів
та науковому припущені,
оскільки жодна людина у здоровому ґлузді
не буде ставити такий науковий експеримент
довжиною у 5 років

За час існування BikeInCity я декілька разів хотів написати статтю про те, як же круто і дешево їздити по місту на велосипеді. А потім згадував вартість свого шосера, скільки грошей віддав за легкі колеса для найнера і те, що комплект якісної форми на осінь/зиму коштує дорожче за хороший діловий костюм не самого останнього бренду… І якось ентузіазм згасав. Але я все ж спробую зробити це, причому не абстрактно, а з аргументованими цінами та довготерміновими калькуляціями. І абсолютно чесно, без заниження вартості, так що результат може бути не зовсім очікуваним.

Говорити про економічну доцільність використання велосипеду у якості транспорту можна лише при використанні відносно недорогого байка. Так, ніхто не заважає пересуватись по місту на карбоновому красені за 3-4 тисячі євро, у контактному взутті та топовій велоформі, але якщо порахувати витрати на рік, то вийде дуже пристойна сума. Проте завдання цього дослідження і полягає у визначенні орієнтовних витрат на експлуатацію велотранспорту.

Попередні умови обчислення або Афанасій — СФЕРИЧНИЙ КІНЬ У ВАКУУМІ

Для адекватності оцінки амортизації припустимо, що у середньому велосипед експлуатується 5 років. Серед опитаних лунали цифри і по 3 роки, але зібрана мною статистика свідчить саме про «велосипед_на_п’ятилітку», зазвичай після такого періоду нормальна людина змінює байк. У просунутої ж через декілька років з’являться +1-2 велосипеди, але зараз ми обговорюємо саме концепцію 1 велосипед для пересування містом (ком’ютингу) — 5 років експлуатації.

З одягом складно прорахувати, бо у всіх різні вимоги та стандарти, але спробуємо. Також варто відмітити, що реально необхідними з аксесуарів є лише шолом, світло та інструменти. При цьому одяг та аксесуари так довго, зазвичай, не живуть. А тому на п’ятирічний термін треба закладати їх подвійну вартість.

Наш теоретичний райдер постійно проживає за 14 кілометрів від роботи та має звичайний графік роботи зі стандартною відпусткою. А ще він може хворіти, іноді відпрошуватись з роботи та інколи лінуватись брати велосипед. Також не будемо зараховувати його до фанатичних поціновувачів велотранспорту, а тому зимою і в адові зливи він брати велосипед не буде. Тому рахуємо період з початку квітня по кінець клятого жовтня.

Також не будемо враховувати його дозвілля на вихідних та можливі виїзди з друзями (щоправда це впливає на зношуваність компонентів, але давайте не додавати драми). Все це дає нам змогу припустити, що активно ком’ютити у 2017 році наш Афанасій буде 110 днів. Тобто проїде за цей час солідні 3 000 кілометрів (або 15 000 за п’ятилітку).

Велосипед топового рівня

Пройдемось одразу по елітним ком’ютерам (хоча це повна дурість, як на мій смак). Зрозуміло, що ніхто не буде брати гоночну ракету на Dura-Ace для звичайного пересування містом. Жодної такої людини я не знаю. За виключенням деяких велокур’єрів, які закладають на рік у амортизацію повний комплект трансмісії Ultegra, але то вже професійна діяльність і накати там більше 15 000 за рік.

Якщо підходити без економії і з повними кишенями, то королівським вибором для ком’ютингу буде карбоновий шосер з обвісом рівня Shimano 105. Ціна на подібний велосипед у офіційних магазинах буде коливатись на рівні 2 300 Євро.


Статті по темі:
Чому варто спробувати шоссе?
Відмінності і особливості дорожніх велосипедів


Людина, яка купує собі подібний велосипед, навряд чи буде дуже економити на одязі та аксесуарах і придбає майок, трусів, курток, та віндстоперів десь на 500 євро (що складе 1000 на 5 років) плюс світло, шолом та необхідний реманент ще на 500 (1000).

Технічний огляд та обслуговування, зазвичай мають фіксовану ціну і обійдуться у 400-600 грн. Бажано проводити його двічі на рік, але більшість обмежується лише передсезонним (~ 2500 грн за 5 років). Дорогий велосипед означає дорогі комплектуючі, які іноді ламаються та зношуються. При річних 3000 км пробігу за 5 років наш Афанасій мінімум тричі змінить ланцюг (3000 грн.), гальмівні колодки (800 грн.), а за великим рахунком під кінець четвертого року поставить нову касету, систему та гуму (~6000 грн.). Замок я навіть не передбачаю у бюджет, бо лишати такий велосипед без нагляду це показник не дуже високого інтелекту — виключно зберігання в офісі у закритому приміщенні.


Чому все таке недешеве і чи можна зекономити:
Шоломи Brooks
Шоломи MET
Чи варто переплачувати за дорогий велоодяг
— Одяг для ком’ютера — велотруси та куртка-дощовик


Проста калькуляція покаже, що захоплення елітним велоком’ютингом за 5 років забере з бюджету Афанасія близько 114 600 гривень (курс євро — НБУ станом на 04.10.2017). І це якщо наш Афоня не вирішить зайнятись ще і спортом. Тоді витрати можна сміливо множити на два. Але і без спорту вартість одного кілометру у п’ятирічній перспективі складе 7 гривень 64 копійки. Ох, щось прямо ДОФІГА, я не був готовий до таких цифр.

Але лишимо елітних ком’ютерів зі своїми проблемами і спустимось на нормальний рівень.


У чому возити речі:
рюкзак GUD
рюкзаки Deuter


Ком’ютер середнього класу

Ось тут вже починається цікаве! Велосипед, який буде прекрасною надійною конячкою для цього класу оберемо тисяч за 25 гривень. Це дасть нам величезний вибір різноманітних велосипедів на будь-який смак та стиль. Починаючи з непоганого мтб, закінчуючи початковим алю шосером, який буде швидким і офігєнним. Наприклад у цей бюджет влізе і офігєнський Pride Rocx, і прагматичний Specialized Diverge, і будь-який з двох протестованих нами Apollo.

Такий велосипед все ще страшнувато лишати просто неба, я б рекомендував таки брати його усюди з собою. Але про якісний дорогий замок (3 000 грн.) подумати треба точно.

На подібних велосипедах вже часто катають або у звичайному одязі, або комбінують велоречі з повсякденними, тому на 5 років закладемо 300 євро. Аксесуари важливі і на них краще особливо не економити, особливо на світлі, тому закладемо 600 євро.

Технічне обслуговування, як я вже зазначав по вартості роботи плюс-мінус однакове — 2500 грн. А от деталі вже значно дешевші (5000 грн.).

Тепер фінальна сума більше тішить око — щось в межах 65 000 з результуючою у 4 гривні 30 копійок за кожен подоланий кілометр.

Так сталось, що у наших реаліях такий клас ком’ютинга почав сильно рости, бо достатньо швидкий, надійний та комфортний. Проте не такий вже і доступний, як слідуючий за ним.


У кожного своє уявлення про правильний велосипед для міста. Для когось це може бути Schwinn Cutter чи електробайк, а хтось не подивиться на велосипед рівнем нижче ніж Specialized Roubaix. Хоча, по правді, ідеальний байк для міста — це іржавий сітібайк за 50-100 баксів, який не шкода.


Тру ком’ютинг

Не хочу нікого образити, вішаючи ярлики «справжнього» і «несправжнього». Зараз поясню, чому я обрав такий підзаголовок.

Ком’ютинг як формат пересування по місту тримається на двох стовпах. І перший з них — недорогий міцний велосипед, який не шкода. Не шкода подряпати, не шкода припнути до паркану по-вище, не шкода кинути на землю, і не так прикро, якщо його поцуплять. Для себе я обрав сталевий сінгл і не шкодую. Але розумію, що не для усіх подібний вибір буде оптимальним. За загальним правилом брати треба щось ближче до сітібайку. По бюджету все просто — максимально дешево, але не ашанбайк. Ідеально щось у межах 10 000 грн.

Але все одно не рекомендую економити на замку, краще докинути зайві 20-30% до вартості замка ніж йти і купувати хоч і недорогий, але новий велосипед. Закладіть 2 000 грн.

Світло, шолом — must, це вам встане за 5 років десь у євро 200. Все. ВСЕ, Карл. На таких велосипедах, зазвичай катають у нормальному людському одязі, без спортивних витребеньок. Ну добре, давайте резервно закинемо ще 200 євро на «хотілки».


Корисне по темі:
Як обрати велоокуляри
Чому велозамок повинен бути надійним і який обрати
Правила дорожнього руху і здорого ґлузду для велосипедистів


По технічному огляду нічого нового — 2500. А от з ремонтом все простіше, оскільки на подібних велосипедах практично нічого не ламається. А якщо і виходить з ладу, то міняється за копійки. Покладемо зверху ще 2000 грн.

Підіб’ємо підсумок по цьому класу: 28 000 грн. усього, а значить 1 гривня 92 копійки на кілометр. Дешевше за це може бути лише муніципальний громадський транспорт.

А-А-А-аааааавтомобіль!

Для пропорційності, давайте підрахуємо, скільки нам буде коштувати той самий шлях на роботу/з роботи, простояний у години пік на авто.

Не будемо шикувати, і оберемо авто середнього класу, бувше у вжитку. Наприклад 2-літровий Nissan Qashqai 2012 року випуску — доволі популярна 5-річна модель на вторинному ринку. За подібну машину просять близько 13 000 Євро.

Припустимо, що нікуди окрім 14 км вранці і увечері Афанасій їздити не буде, і збережемо опцію про невикористання зимою, щоб поставити в рівні умови — 3000 км/рік або 15 000 км за п’ятирічку.

Необхідно врахувати, що їхати (чи то пак стояти) ми будемо по пробкам кожного дня, бо рухатимемось у години пік. Подібна машина на автоматі з двох літровим двигуном в середньому буде брати у такому режимі близько 11 літрів пального на 100 км (насправді більше, але давайте будемо поблажливими). За рік ви спалите бензину марки А-95 десь на 9 000 гривень, а за 5 років на 45 000 грн. (і це за умови, що пальне не буде дорожчати).

За сервісними умовами компанії Nissan, власник зобов’язаний проходити технічний огляд свого авто раз на 15 000 км або раз на рік, тобто мінімум 5 ТО вам забезпечені. Вартість одного може варіюватись від 4 до 8 тисяч. Давайте візьмемо 6, для рівного рахунку — 30 000 гривень на технічне обслуговування авто. Ми домовились, що Афанасій не їздить взимку, а тому ще тисяч 15 на зимову резину включати не будемо. Плюс давайте тримати кулаки, щоб у п’ятирічної машини з пробігом нічого не зламалось.

Врешті решт, 5 років експлуатації не нового авто, у якому нічого не ламається стане вам у 473 000 гривень, або у якісь нереальні 31 гривню 50 копійок за кілометр. Хм, здається я був не правий щодо нерозумності використання карбошосера, там все тепер здається цілком розумним. Пфф, та при такому розкладі можна для b2w навіть такий велосипед взяти:

Один з найдорожчих велосипедів зараз у Києві, ціна близько 300 000 грн.

Але ми ще не перейшли до головного.

«На небе… только и разговоров, что о море…»

Статистично, велосипед вважається найзручнішим транспортом для відстаней до 10 кілометрів. І його дешевизна тут не настільки важлива. Головне — той час, який він вам економить.

Я маю декілька традиційних маршрутів буднього дня, які достатньо рознесені по Києву. Велосипедом я проїзжаю всі необхідні місця, витрачаючи близько години (це не рахуючи б2в, просто ділова активність протягом дня). Так на власному авто у мене цей маршрут може забирати до двох з половиною годин. Щодня. Бо пробки, запаркуватись ніде, часто дороги заблоковані аваріями чи ремонтами. Я вже мовчу про рівень стресу, коли ти розумієш, що запізнюєшся на зустріч, а стоїш у глухому корку на проспекті Перемоги.

Велосипед же дозволяє розраховувати час з вилкою у хвилин 5. А це значить мінус нерви, плюс час випити кави, поспілкуватись з колегами чи попрацювати довше і ефективніше.

Невеликий аналіз дописів друзів та коментарів під тематичними постами дозволив виявити певну закономірність. Далі наведу вже оброблені дані:

Дистанція: 10 км
Пішки: 1 година 45 хвилин
Пішки+метро: 50 хвилин
Маршрутка+метро: 40 хвилин
Велосипед: 25 хвилин
Дистанція: 28 км
Авто: 1 година 30 хвилин (у пік — 2 години)
Маршрутка+метро: 1 година
Велосипед: 51 хвилина (шосейник)
Дистанція: 4 км
Пішки: 40
Тролейбус: 23 хвилини
Велосипед: 15 хвилин
Дистанція: 34 км
Авто: 50 хвилин
Маршрутка+метро+пішки: 1 година 30 хвилин
Велосипед: 1 година 15 хвилин
Дистанція: 27 км
Маршрутка+метро+пішки: 1 година 30 хвилин
Велосипед+метро: 1 година 10 хвилин
Велосипед: 1 година 10 хвилин
Дистанція: 10 км
Авто: 40 хвилин
Маршрутка: 50 хвилин
Велосипед: 20 хвилин
Дистанція: 6 км
Пішки: 50 хвилин
Бігом: 26 хвилин
Маршрутка: 40 хвилин
Велосипед: 20 хвилин (12 хвилин якщо активно)
Дистанція: 15,6 км
Автобус: 1 година 30 хвилин
Маршрутка+метро: 1 година 20 хвилин
Велосипед: 40 хвилин
Дистанція: 10 км
Пішки: 1 година 45 хвилин
Пішки+метро: 50 хвилин
Велосипед: 23 хвилини
Дистанція: 15 км
Метро: 50 хвилин
Авто: 1 година 20 хвилин (мости)
Вело: 50 хвилин

Як бачите, при середніх дистанціях близько 10 кілометрів, велосипед у середньому дає виграш до 20% у порівнянні з іншими видами транспорту. Якщо візуалізувати, то вийде наступне. Ось ця штука знизу — кількість прожитих тижнів 90-річною людиною (а ми ж усі хочемо дожити до такого віку, правда ж?). Припустимо, вам 30 років. Зафарбуємо ці тижні чорним, їх вже не повернути. Припустимо, від сьогодні ви плануєте катати на роботу до 60 років, як ми рахували раніше, це буде становити 3300 днів б2в на наступні 30 років. Якщо ви зараз витрачаєте годину на дорогу до роботи і годину до дому (на авто чи громадському транспорті), то за цей період велосипед може зекономити вам 1320 годин. А це повноцінних 55 днів життя (позначимо їх червоним). Якщо хочете, можете порахувати економічний ефект. Для цього треба вирішити лише одне — скільки коштує 1 день вашого життя?

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Богдан Воеводин

Сооснователь Bike in City

  • Денис Симковский

    Вот сразу несогласный одна цепь ходит на шоссере 3-5 тысяч км при смене 3х цепей. Т.е. 3 цепи это 9-15 тысяч км, что совпадает со сроком службы кассеты.

    • Zo0m3R

      Да, цепь на сезон. И стоимость от 600 до 1к гривен. В пределах нормы по запчастям у Богдана.

      Не согласен с финальными суммами, потому что не просчитана прибыль после продажи авто/вела после 5 лет эксплуатации. Велосипед теряет меньше, но и возвращается средств меньше. Если вычесть эту сумму из финальной и посчитать километр, то у авто выйдет где-то одинаково с дорогими шоссерами и «ни в чем себе не отказывать»

      • Олег Муравицький

        Одно только «но»: на дорогой шоссер надо сначала найти немало денег.

    • Slimp

      це мої залишкові знання з кантрі працюють) не врахував, що на шосе знос менший)

  • Zo0m3R

    Вообще я 5 лет до покупки шоссера за 30к + 15к на обвес-экип-ништяки комьютил неспешно на дешевом МТБ за 5к гривен без велоодежды и траты были ЗНАЧИТЕЛЬНО меньше, чем в за самый дешевый вариант у Богдана.
    А с шосером все именно так, дорогие комплектующие, больший износ (бОльшая скорость, меньшая нагрузка — возможность больше катать и быстрее убивать комплектующие, чаще менять одежду, потому что одна сохнет или протерлась в контактных местах и пр)

  • Robertas Kaupaitis

    дякую!
    дуже цікаво, думаю-сподіваюсь, що люди задумаються після прочитання данного посту! )

  • Alexey Alt

    Интересная статься. Но думаю от общей сумы можно еще отнять стоимость велосипеда по прошествию пяти лет.

    • Slimp

      Як і авто, але адекватно порахувати важко

    • Олег Муравицький

      Зачем? Я не собираюсь продавать свой велосипед. Он практически вечный при нормальном использовании и хранении 🙂 если, тьфу-тьфу, не попаду на нем в аварию — он еще меня переживёт.

  • Валентин

    Богдан, посчитай еще плиз за недорогой мот, там цена примерно выйдет как топового шоссера

    • Slimp

      Нажаль не в темі( обрахунки будуть тупо «зі стелі»

  • Олег Муравицький

    Аксессуары на 600 евро?? А можно на примерный список посмотреть?

    • Slimp

      Обрахуємо на 5 років. Лише комплект справді хорошого світла потягне одноразово на 100 євро. Туди ж насос додому, хороший мультитул, кріплення для телефону, фляготримачі і фляги, велокомп’ютер і т.д.

      • Олег Муравицький

        Велокомп на байку, призначення якого — транспортний засіб? Для чого? Чисто з цікавості (скільки я там щойно вкрутив?) вистачить найпростішого компа за 150 грн, у мене такий вже 2 роки працює без нарікань.
        Світло за 100 євро? Я використовую потужний ліхтарик (150 грн) на простому тримачі (60 грн) і кормлю його Ni-MH акумуляторами. Акуми і зарядне для них колись брав для фотоспалаха, тож для байка окремо не купував. Тут вже питання » вам шашечки чи їхати?», можна й динамовтулку порахувати.
        Що таке фляготримач, я й гадки не мав, доки просто їздив на роботу і у справах. Встановив тільки коли почав тренуватися до Київської Сотки. Тоді ж з’явилися і тукліпси, і більш «накатиста» гума, і підписка на про акаунт у Страві. А для ком’ютера це все було непотрібно. Насос — рідний, ще радянський, працює — і добре. Інструменти у хазяйстві були, спеціально купив лише ключ на 15.
        Тобто, якщо «їхати» — бюджет може бути дуже скромний, а якщо «шашечки» — то обмежений лише фантазією власника.

        • Andriy Dzu

          Дійсно. Все правильно написано. Я думаю, що адекватна людина буде витрачати на велосипед кошти пропорційні своїм доходам.

          • саша

            все так, але тут Богдан розраховав максимально прагматично. А не в залежності від товщини гаманця

        • саша

          » Я використовую потужний ліхтарик»

          Ліхтарик — не те. Вибачте мене. Оптика — дуб-дерево.
          Тільки велофара. Повірте, я як юзер, вже чого тільки не перепробував. Почав з колхозу власної фари — паяв, хімічив. Зараз — Fenix велофара. Так що — звичайний ліхтар підходить дуже обмежено.

  • Dima Zalevsky

    А вы б/у варианты совсем не рассматриваете?
    Чем плох шоссер на ультегре за 400 долларов, года так 2012?!
    Что если рассмотреть вариант байка с ремнём и планетаркой? С такими наездами, как в статье, его рессурс приближается к вечности. Ну, может колодки в тормозах менять раз в 5 лет.
    На счет ТО. Зачем?! Вы гонку на нем проигрываете?! Люфт в колесе, рулевой, или плохо работающие тормоза вы заметите сами в процессе, тогда и к веломастеру ехать.
    С другой стороны, при наличии бабла… ))

  • Андрій Писок

    У вас такий мажорненький комютер получився. Якщо катати в тільки в теплу пору року і не катати в дощ то в мене вийшло в районі 600уо базова закупка

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: