Bike in City

Винищувач. Огляд Giant Propel Disc 2018

Аеродинаміка. З цією мантрою виробники велосипедів лягають спати і прокидаються останні років 30. Битва інженерів призвела до появи справжніх велосипедів-монстрів з пласкими трубами, дивними конструкціями рами та різними варіантами посадки. Але на певному етапі в цей процес втрутилась UCI, яка чітко визначила вимоги і обмеження до конструкції велосипедів (якщо дуже цікаво, то ось лінк на PDF з детальними специфікаціями і допусками). Головне правило — рама повинна складатись з двох трикутників, а профіль труб повинен бути у межах співвідношення 1 до 3 (товщина-ширина). І виробники дещо притихли, їх натхнення було зім’яте бюрократичним катком.

Проте, років 10 тому, інженери разом з маркетологами втомились сидіти і дивитись в стіну та запровадили нову категорію велосипедів — аерошосе.


Детальніше про різні типи дорожніх велосипедів
можете почитати у нашому великому оглядовому матеріалі


За задумом, сегмент aero-road це саме груповий велосипед, який повинен мати перевагу на рівнинних гонках та ділянках з сильним вітром а також максимально ефективно показувати себе на ультрашвидких спринтах. Виходячи з цього можемо визначити дві системоутворюючі ознаки аеро-шосера — високий рівень жорсткості та аеродинамічний профіль.

Giant приєднались до світового тренду, випустивши у 2013 році перший Propel.

Рама Propel першого покоління була розрахована під зустрічний вітер і виявилась вдалою розробкою. З характерних технологічних рішень можна відмітити розширення нижньої труби, яке дозволяє розвести потоки повітря за фляги, для мінімізації виникнення турбулентного потоку.

Також перший Пропелер оснащався комбінованим аеродинамічним кермом, яке було розраховане на фірмову Джаянтівську рульову Overdrive 2 та мав систему організацію тросів. Аеродинамічне виконання отримали і гальма, проте це, що правда, трохи ускладнило їх обслуговування.

Рама вийшла жорсткою та мала конкурентну вагу, що зумовило її популярність серед гонщиків та просунутих любителів. Хоча мені, якщо чесно, перше покоління Propel не дуже подобалось візуально, якась у ньому відчувається диспропорційність. Хоча у певних кольорових виконаннях він виглядає круто.

Фактично, дана рама без особливих змін випускається і до сьогодні. Ось гляньте на Propel 2014 року та Propel 2018.

Але ринок і конкурентне середовище працюють за простими законами — якщо ти не розвиваєшся, то тебе з’їдають. І тайванці у 2017 році представили повністю перероблений Giant Propel Disc.

Багато часу пішло на те, щоб отримати закінчений продукт. І новий велосипед настільки радикально відрізняється від попередника, що виникає враження розробки з нуля.

Концепція Giant Propel Disc

Розробка і обкатка нової рами тривала близько трьох років. Тайванці проаналізували умови в яких ганяються спортсмени та дійшли висновку, що #ВНЄЗАПНО нечасто трапляються ситуації, коли вітер дме в ідеальній фронтальній проекції. Переважну кількість часу вітер має певний кут атаки до райдера і велосипеда. А в таких умовах ефективність рами, заточеної під прямий вітер, сильно падає. І починаються проблеми, характерні для аерошосе, такі як здування з траєкторії та поганий контроль велосипеда. Окей, маємо проблему, тож шукаємо рішення.

Інженери за допомогою комп’ютерного моделювання, аеротруби та магії прорахували нову форму труб, яка має січення у вигляді обрізаного еліпсу. За рахунок цього трохи погіршились показники ефективності при фронтальному вітрі, але значно знизився аеродинамічний опір при боковому потоці повітря. Джаянтівці підійшли до питання аеродинаміки з азійською дотошністю і навіть створили динамічний манекен, який крутить педалі, щоб заміряти опір повітря під час активного руху — все як в житті, а не просто на статичному стенді.

У вирішенні проблеми «cross-wind», думка тайванців пішла ще далі і вони оснастили Propel колесами з різною висотою профіля. 42мм спереду забезпечує достатні показники аеродинаміки і радикально підвищує комфорт та точність руління під час задування бокового вітру. Заднє колесо практично не зазнає негативного впливу при перехресних вітрах, тож там лишили високий профіль висотою 65 мм, який створює мінімальний опір повітрю. Все це доповнене аеродинамічною формою ободу та пласкими спицями.

А знаєте, що ще круто поліпшує аеродинаміку? Використання дискових гальм. Haters gonna hate, але це справді крута тема. І Giant вчепився в цей науковий факт, заточивши раму виключно під диски та тісно інтегрувавши їх в систему.

Окрім використання вже стандартних для індустрії мінімалістичного кріплення flat mount, інженери оснастили Propel асиметричною вилкою, яка дозволяє потоку повітря ефективніше охолоджувати гальмівний каліпер та мінімізувати виникнення турбулентних потоків.

Вишенькою на аеродинамічному тортику стали оновлені винос, кермо та підсиділ. Але давайте заглибимось та проаналізуємо новий Propel детально.


На тесті був Giant Propel Advanced Disc, базова модель нового покоління.
Тож усі висновки та враження базуються на експлуатації саме цього велосипеда.


Рама

Спроектований з нуля фреймсет Propel Advanced SL Disc (топова версія) вийшов легшим за аналогічні по рівню Specialized Venge Disc and Trek Madone. При цьому тести показали, що він щей жорсткіший за конкурентів. Ті, хто порівнювали попередню версію Пропеля, стверджують, що нова рама Propel Disc значно жорсткіша. Пов’язане це з новою формою труб. Нажаль, емпіричним шляхом я не можу цього ні підтвердити, ні заперечити.

До речі про форму труб і елементи рами. Деякі вузли хочеться довго розглядати, настільки красиво вони виконані. Може це вплив вогняного кольору конкретно цієї рами, проте у мене в голові виникала стійка сентенція «архітектура рами» — настільки продумано, пропорційно і органічно поєднуються всі деталі фреймсету. Оцініть самі.

Видно, що над зовнішнім виглядом працювали довго і дизайнери та інженери сиділи в одному кабінеті. Більше за все, увагу привертає вузол, де з’єднується заднє пір’я, підсиділ, підсидільна та верхня труба і монументальна рульова частина з плавним вигином, яка приховує в собі рульову стандарту Overdrive 2 (з верхнім підшипником 1 1/4 та нижнім на 1 1/2).

Також око чіпляється за вилку, виконану в асиметричному дизайні зі «зрізаними» ногами. Виглядає динамічно та естетично. Сам шток вилки, до речі, у цій моделі виконаний з алюмінію.

Giant вже давно робить ставку на два технологічні покращення рами — вже згадану рульву Overdrive 2 та вузол каретки PowerCore. Про враження від рульової трохи далі розкажу, а от каретка просто блиск! Інженери досягли цікавого ефекту, при якому вона відчувається фундаментально «збитою», при цьому в ній залишається пружність. Особливо круто це відчувається на спринтах, складається вреження, що на силовому педаляжі вона додає додаткового імпульсу. Можливо даний ефект виникає саме при великій вазі райдера і легка людина не відчує цього, але мені така поведінка дуже сподобалась.

Окрему подяку хотілося б висловити людині, яка вирішила зробити порт тросиків мінімального розміру — туди практично не набивається бруд. Але з точки зору людини, яка буде обслуговувати велосипед це, звісно, не найкраще рішення.

Каретка — стандартна Shimano PressFit BB72, за період тестового використання взагалі не звертала на себе увагу жодним чином, а за ці два місяці велосипед потрапляв і у зливи, і у пісок, і неодноразово мився (щоправда звичайним душем, ніяких Кьорхерів). Хоч як я люблю BSA, на цій рамі зовнішні чашки виглядали б «не в стиль».

Враховуючи, що в лінійці Propel Disc лише один велосипед на механіці, то рама відповідно повністю підготовлена для встановлення електронної трансмісії, всі виводи закриті заглушками.

Використання дискових гальм вже стандартно передбачає використання наскрізної вісі для кріплення колеса. Позаду стандартні 12х142, спереду 12х110. Стандарт вісі DT Swiss.

Стосовно геометрії, то враховуйте досить великий Reach. У розмірі M/L підсидільна труба має висоту 545мм, верхня труба 570. Кут підсиділа та рульової дорівнює 73°.

Колісна база достатньо компактна, при кермуванні на низькій швидкості іноді трапляються оверлапи, проте нічого критичного, просто необхідно пам’ятати про цю особливість.

Приємним бонусом, є посадкове місце для фірмового датчика RideSence, який заміряє швидкість та каденс і передає їх на будь-який пристрій, що вміє в ANT+. Кріпиться він з внутрішньої сторони правого заднього пера, не стирчить та не заважає.

Трансмісія та гальма

З обвісом вийшло цікаво. Велосипед, який був на тесті, являється не серійною моделлю, а виставковим зразком, тож комплектація дещо відрізнялась. А саме у частині дуалів та гальмівної системи. Наш червоний Пропель був оснащений останнім поколінням 8000 Ultegra — система, передній та задній перемикачі. А дуали, каліпери та ротори належали до серії RS 505 (які формально входять у лінійку 105 категорії).

Стосовно Ultegra з індексом 8000, то це матьйого візуально витвір мистецтва! Просто гляньте на систему.

З зірками 52-36 вона ідеально пасує до цього велосипеду. Задній перемикач з технологією Shadow та касета 11-28 доповнюють загальну концепцію Propel — максимальна швидкість на рівнині. В гори з таким розкладом їхати не дуже розумно, у градієнти більше 12-15% дряпатись буде занадто виснажливо. Зверніть увагу на трос, який підходить до заднього перемикача — по розташуванню вихідного отвору і підведення до перекидки видно, що рама розрахована виключно на електроніку і механіку на базову модель поставили, щоб максимально знизити ціну. Проте працює все чудово і без нарікань.

Окремої уваги заслуговує оновлений передній перемикач. У 8000-й серії його переробили і зробили ультракомпактним. Гвинт регулювання знаходиться всередині корпусу і закривається спеціальною заглушкою, за допомогою якої ще й зручно скручується тросик перемикання.

По роботі ультегра просто неперевершена, я реально не знаю який сенс переплачувати за Dura Ace, якщо ви не професійний гонщик. Мінус 200 грам на групсеті не коштують 40% надбавки вартості. Хоча, може я просто ще не досяг відповідного рівня «просвітлення».

Про гальма варто сказати окремо. Дискова гідравліка на шосе — це вже сьогодення. Змиріться з цим і прийміть. Бо навіть UCI здалась і з 1 липня 2018 року офіційно дозволила використання дискових гальм у Про-пелотоні.

Можливість потужно, контрольовано і надійно загальмувати практично з будь-якої швидкості — безцінна. Щоб не казали противники дисків, але для важкого райдера це ідеальне рішення. І я не можу визначитись, що ж в дисковій гідравліці цінніше — потужність чи широкий діапазон модуляції, який дозволяє точно дозувати гальмівне зусилля. І це все при тому, що Propel йде на 140-мм дисках. Логіка у цьому є, така система компактніша та більш аеродинамічна. Але навіть з такими невеликими роторами, я жодного разу не відчув браку потужності. Проте 140 ротора швидше перегріваються, у порівнянні з 160-мм, але і такої проблеми не виникало, бо стояли фірмові шиманівські Ice Tech, і у Київській області фізично немає спуску де можна було б перегріти гальма на велосипеді. Також врахуйте, що на серійній моделі стоять ротора останнього покоління з радіаторами і каліпери Ultegra + Ice Tech колодки, теж з теплообмінниками. Щоб перегріти таку зв’язку треба нестись, наприклад, з Тейде і гальмувати як ідіот — постійно тримати колодки у контакті з ротором.

А от стосовно дуалів маю зауваження. 505 серія реально страшна — величезні «голови» дуалів вибиваються з візуальної концепції велосипеду. Але ж, курво! Які вони зручні… Тримаючи після них дуали 5800 (105) постійно приходить думка, що руці немає у що впертись. Але на серійній моделі стоять ручки останнього покоління 8000, тож все буде по феншую.

Винос, кермо, підсиділ

При розробці нового Propel виносу та керму була приділена особлива увага. Нова інтегрована система кермо+винос Contact SL є однією з найпомітніших деталей велосипеда.

Гострий кут виноса притягує увагу. А створює його карбонова накладка, під якою приховані троси і гідролінії. Назовні виходять буквально по декілька сантиметрів, а у версіях з електронною трансмісією заховане взагалі все! Ідеальний «clean look».

Круто те, що для демонтажу виносу не потрібно морочитись з тросами, достатньо лише зняти верхню кришку та відкрутити 2 гвинти. Це значно виграшніше, ніж процес розбирання аерошосерів деяких інших виробників. Самі троси проходять компактно та закриваються резиновими ущільнювачами та спеціальними дверцятами. Конструкція виглядає монументально. Але на своєму велосипеді, я б прибрав 2/3 кілець, опустивши кермо десь на 3 сантиметри.

Враховуючи широке аеродинамічне кермо, в комплекті поставляється спеціальний тримач для велокомп’ютера, до якого можна припасувати кріплення для більшості популярних девайсів на ринку. Зручно і максимально «аеро».

Зв’язка керма, виносу та рульової Overdrive 2 створюють відчуття моноліту. Таке враження, що передня частина велосипеду відлита з якогось легкого бетону — ніяких люфтів, прогинання чи м’якості. Все направлене на швидкість і результат. Але за рахунок правильних кутів, безкамерної гуми та якісної обмотки на поганій дорозі руки страждають не сильно, вібрація відчувається, проте не дошкуляє. Недолік один — пропрієтарність такого рішення. Поставити будь-який виніс сюди не вийде.

Підсиділ Vector має аеродинамічну форму і двогвинтову систему регулювання нахилу сідла, зручна штука, але потрібно набити руку, щоб нею користуватись.

Зарубіжні тестери, які мали змогу проїхатись на цьому підсиділі та на рамі Advanced SL стверджують, що інтегрований підсиділ на останній надає більше комфорту. Проте мене психологічно лякає неможливість знімання підсиділу з рами :/ При транспортуванні велосипеду це може додати незручностей.

Гвинт затискання підсиділу інтегровано в раму та закрито спеціальною заглушкою, все лаконічно. Доступатись гвинта зручно.

Окремої уваги заслуговує сідло. У стоці Propel комплектується моделлю Contact Forward, проте спробувавши інші варіанти, я замінив його на аналогічне по рівню з формою Neutral. І воно виявилось надзвичайно зручним. Гонки, довгі виїзди на цілий день — дискомфорту не було за будь-якої моделі використання. Тож рекомендую звернути увагу на можливість заміни сідухи, у Giant є що вибрати конкретно під вашу #дупку.

Колеса

Ох, карбонові SLR1 є сердцем цього велосипеду… Вдумайтесь, Propel це велосипед, який в базовій моделі оснащений цілком бойовими гоночними карбоновими колесами. А не алюмінієвим недорогим барахлом, яке необхідно одразу після покупки замінювати на колеса, які будуть відповідати рівню велосипеда. При цьому Giant ще й ціну поставили мінімальну. Ось що значить своє карбонове виробництво повного циклу, вони просто можуть собі це дозволити.

Причому тут не просто колеса, Giant називає це колісною системою. Бо продумано і підібрано все — гума, спиці, обода, втулки. І працює це все у зв’язці перфектно.

Як я вже зазначав, переднє колесо має висоту ободу 42 мм для покращення поведінки при перехресних вітрах, а заднє 65-міліметрове направлене на максимальну аеродинаміку. Обидва ободи мають аеропрофіль, який ідеально компонується з 25-мм гумою, створюючи поверхню практично без виступів та переходів.

Заспицьовані колеса асиметрично, з використанням технології варіативного натягу спиць DBL. Візуально втулка зміщена по відношенню до ободу на третину, так краще розподіляються вектори сили при гальмуванні дисковими гальмами.

Окрім того, і обода, і гума є безкамерними. Propel з заводу йде з проклеєною стрічкою, безкамерними ніпелями та встановленою гумою. В комплекті є банка герметику, тож від вас вимагається лише залити його у колеса і користуватись усіма перевагами безкамерки без зайвих зусиль.

Гума на Пропелері — Gavia Race 1 і я маю сказати, що вона дуже конкурентна. Легка, безкамерна, має чудовий накат, тримає в поворотах і по сухому, і по вологому асфальту. Так сталось, що я її протестував ще й на грунтовці з гострим камінням — Gavia показала себе відмінно. Важко зробити лише висновок про те, скільки вона відходить, бо за 1000 км візуальних змін не відбулось. Плюс зверніть увагу на її мікроструктуру, чіпляється за покриття вона ідеально.

Втулки теж не прості, у SLR 1 внутрішня начинка виготовляється компанією DT Swiss і фактично це відомі 350, просто в іншому корпусі. Спиці також швейцарські.

Колеса жорсткі, накатисті, стабільні, прогнозовані і, враховуючи висоту профіля, мають конкурентну вагу. При цьому пропонуються виробником за ціною нижче ринкової. По колісним системам та безкамерці Giant я навіть окремий матеріал підготую, настільки вони мене вразили. Настільки, що я з радістю поставив биSLR1 30 мм на свій Roubaix.

Ходові характеристики та загальне вреження

Окей, а як Propel вцілому?

Якщо звернутись до алегорії, то Пропель я б порівняв з точною зброєю, або зі скальпелем. Це інструмент, який ти використовуєш для отримання максимального результату. Ти точно знаєш, що він може, можеш на нього покластись і не боятись, що він підведе. Надзвичайно швидкий, дуже стабільний — він створений для швидкості і розкриває свій характер після 35-40 км/год. В повороти Пропелер входить як маневровий локомотив, потужно, точно і невідворотньо.

Стихія цього велосипеда — спринти, гонки по рівнині і темпова робота. Для розуміння можливостей цього витвору технологічної думки треба пам’ятати лише, що я, людина без спортивного минулого і без суттєвої спортивної підготовки на Giant Propel приїхав восьмим на чемпіонаті Києва по розділці та отримав золото в складі команди на змаганнях по тріатлону. Цими результатами я завдячую тренуванням Сергія Сови і абсолютно фантастичним ходовим характеристикам Propel.

З приводу жорсткості. Багато хто з зарубіжних оглядачів написали, що Пропель дуже жорсткий велосипед. Зі свого боку відмічу, що він таки жорсткий, але я не відчував дискомфорту на поганій дорозі. Можливо справа у моїй вазі, за рахунок якої велосипед здавався більш пружнім. Комфорт був достатнім для того, щоб не відволікатись на гонці і цілеспрямовано їхати на результат. На мій погляд це ідеальний баланс ходових якостей.

Що вражає з перших секунд знайомства з велосипедом — його здатність до вибухового прискорення. Він як болід Формули. Кожен оборот педалей трансформується у швидкісний кайф. Визначним є і реакція велосипеду на кермування. Точність, прогнозованість і лінійність. Цілком можливо, що це через низький рульовий стакан, за рахунок цнього повороти на швидкості проходяться ідеально.  Але на низьких швидкостях він стає дещо нервовим і незбалансованим. Але їздити на Пропелі повільно — злочин.

Не можу не сказати про його вагу. Оснащений фляготримачами та кріпленням комп’ютера, без педалей, Propel заважив на 8,5 кг. Не пушинка для любителя гірських перевалів, але для цільового використання це хороша вага. Конкурентні велосипеди такого ж рівня трапляються і важчі.

Особливий шарм йому додають гальма. За рахунок їх точності і високої потужності ти можеш дозволити собі більше і перевищувати «психологічний ліміт швидкості».

Окремо хочу відмітити поведінку велосипеда при боковому вітрі. У Києві є Пішохідний міст, по якому проходить один з веломаршрутів. І там постійно стружить сильний вітер вздовж Дніпра. Так от, виїзжаючи на цю ділянку наприклад на Рубе, я постійно відмічав, що переднє колесо починає нервово сіпатись під поривами вітру. І яке моє здивування було, коли я вперше виїхав туди на Propel. Це дуже цікаве відчуття. По-перше абсолютно немає «нервовості», таке враження, що до рами прив’язаний резиновий джгут і тебе ним починають плавно тягнути у напрямі вітру. При цьому ти контрольовано і прогнозовано вирівнюєш курс. Якщо можна так сказати, при боковому вітрі Propel йде «галсами«, лягаючи на потік повітря. Фантастичне відчуття, яке доволі складно описати.

Цікава і здатність Propel до швидкого спуску. Його наче притискає до покриття. Проте у мене не вистачає скіла стрімко спускатись при наявності бокового вітру. Дуже очково, коли тебе починає переставляти на швидкості за 50.

І наостанок, варто сказати декілька слів про його ціну. На даний момент це найкраща пропозиція на ринку по співвідношенню ціни, комплектації та ходових характеристик. В стоці ви отримуєте карбонові колеса високого рівня, готову до використання безкамерку, обвіс Shimano Ultegra 8000 з дисковою гідравлікою та сучасну аерораму з повністю прихованими тросами. Ніхто на ринку не пропонує нічого подібного.

Чи взяв би я це велосипед собі? Ви серйозно таке питаєте?! Наразі він зараз ще у мене і я дуже-дуже не хочу його повертати, от чесно. Бо розумію, що більшість велосипедів, на яких я їздив і буду їздити в майбутньому програватимуть йому в швидкості. А одного разу, відчувши цю атомну динаміку, ви не зможете її забути і будете постійно порівнювати з вашим велосипедом.

Для кого створений Giant Propel? Це гоночна машина. Бревети, ком’ютинг, покатухи з друзями лишіть іншим велосипедам. Пропелер створений для швидкості, ефективності та люті. Заправляєте його адреналіном і роздаєте всім піджопників. Гонки та тренування — місця, де він буде максимально доречним.

Ціна Giant Propel Advanced Disc у офіційного представника — 117000 грн

Сайт | Facebook


До речі, про ринок 🙂

Гляньте, як виглядають топові аерошосери лідерів велоринку станом на літо 2018 року. Такими темпами за рік-два ми отримаємо одну раму, на яку будуть наносити різні лейби. Бо аеродинаміка — наука точна і має не так багато ефективних видових форм…

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Богдан Воеводин

Сооснователь Bike in City

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: