Bike in City

Тест SRAM Eagle AXS XX1. Півроку потому.

Півроку пройшло з того моменту, коли SRAM Eagle AXS відправився у тестовий політ. Як ця електронна трансмісія показала себе за шість місяців активного використання, більш ніж шестидесять поїздок та 45,000 метрів набору висоти, піде мова у цій статті.

Переклад статті Майка Леві, pinkbike.com

В певний момент, рішення додати ще одну зірочку до касети, вже не буде мати ніякого сенсу. Деякі погодяться з тим, що це давно пройдений етап — і раптом, на дворі 2019 рік, у нас на касеті 12 зірочок, одна з яких розміром зі сковорідку. Передній перемикач — відсутній, діапазон передач — величезний, і не залишилося майже ніяких нарікань щодо роботи трансмісії. І не потрібно навіть віддавати всі гроші світу за таке обладнання — групсет SRAM GX має більшість необхідних функцій, за ціною близько п’ятисот доларів, і зайвими 400 г ваги у порівнянні із компонентами вищого сегменту. 

Тож нащо витрачати в три чи чотири рази більше цієї суми на топові деталі? 

Характеристики Eagle AXS 

• Дисципліни: крос-кантрі, трейл, ендуро
• 12-швидкістей, 500% діапазон
• Зашифрований бездротовий протокол
• Час роботи від батареї: 20+ годин
• Налаштування перемикача та манетки за допомогою додатку AXS
• Вага: 1,451-грамів

“Дорожче значить краще” — у цьому досить легко себе переконати. Особливо після того, як ви заплатили кругленьку суму. Наявні на ринку топові компоненти електронних трансмісій — яскравий приклад закону спадної граничної корисності, але технологія Shimano Di2 (яка звісно, не ідеальна) доказала мені, що електронна трансмісія — це єдиний шлях, який буде прийнятий у велосвіті та зробив значний стрибок у ефективності роботи. Хоч звичайні троси і досі чудово виконують свою роботу, але жоден карбон чи титан не надасть має такої точності у роботі, яка є у електроніки. 

Дванадцятишвидкісна трансмісія Eagle AXS — це проба пера у електронних перемикачах, і, на відміну від Di2, вона повністю бездротова. Вона також коштує $2,000 доларів за манетку, перемикач, шатуни, ланцюг, касету та всі необхідні інструменти для установки. І це все важить 1,451 г — звісно, існує можливість купити кожен компонент групсету окремо.

Комплектація групсету Eagle AXS XXI

Яблуко від яблуні, як то кажуть, але порівняємо вагу та ціну AXS XX1 зі своїм механічним братом. Загальна вага AXS XX1 становить 1,451 г (без ваги батареї), що на п’ять грамів легше за дротову версію XX1 — а батарея важить ще 25г. Вартість AXS також на $500 доларів більша, але це плата не за меншу вагу — це плата за бездротове управління. 

А що там у 11-швидкісного Di2? Майте на увазі те, що Shimano випустило свій варіант електричної трансмісії ще чотири роки тому (він трохи застарілий на даний момент, та має на одну зірочку менше). Но зовсім чесне порівняння, але як є. В залежності від комплектації, вага буде становити близько 1,600 грамів — з ціною у $1,990 доларів. Найновіший групсет XTR M9100, що був представлений кілька місяців тому, вже має цінник у $1,435. І він важить  близько 1,568 г — і це вага без необхідних електричних кабелів.

Вишенька на торті — новий задній перемикач

 

Перемикач:
Як для перемикача,  ця річ дійсно виглядає круто. Маленький електричний моторчик, що захований всередині корпусу, обертається зі швидкістю 80,000 обертів за хвилину, має власний редуктор, що перетворює обертальні рухи моторчика у рухи перемикача вліво чи вправо. У конструкції перемикача також передбачений захист від ударів  — його призначення у тому, щоб  ізолювати маленький редуктор від, безпосередньо, удару — камінцем або при падінні вашого велосипеда.

Зверніть увагу на маленьку коробочку (зліва) у центрі паралелограму — там ховається моторчик та протиударний механізм. Перемикач XXI має карбонову зовнішню рамку, у той час, як X01 має алюмінієву.

 

Спеціальна протиударна система, має у своїй конструкції односторонній підшипник, систему зачепів та маленький циліндр, що ковзає туди-сюди та відділяє редуктор від перемикача. Все, що ви чуєте при роботі — слабкий звук “бзззт” під час повернення перемикача у необхідну позицію після удару. Все просто, як для робота за 700 баксів.

Вага заднього перемикача Eagle AXS XX1 становить 350 грамів, без 25-грамової батареї, що підключається у спеціальний порт. 

Манетка виглядає досить звично — лише без кабелю.

Манетка:
Без механізму з купою шестерень та необхідності тягнути трос, SRAM могли створити ледь помітний перемикач на кермі. Але вони обрали інший шлях — створили конструкцію, що виглядає як… емм, звична манетка. І це не просто так — після тестування багатьох прототипів, виявилося що класична конструкція і так чудово виконує свою справу. Ну і потрібно було десь розмістити батарейку CR2032.

Маленька кнопочка (зліва) використовується для підключення пристроїв один до одного та налаштування положення перемикача. Три кнопки (справа) — насправді є одним цілим, і прикріплені на одну вісь, яка рухається туди-сюди. Завдяки маленьким пружинкам, кнопки непогано відчуваються та чутно «клікають» при натисканні.

 

В той час, як звичайна конструкція має два важеля (або точки контакту), нова манетка має три. Дві нижні кнопки — відповідають за все те саме, до чого всі звикли, а ось третя кнопка — її можливо натиснути кісточкою вказівного пальця. Завдяки додатку AXS ви можете налаштувати функції кнопок, а якщо у вас є електронний підсиділ, у вас буде аж чотири кнопки, які можливо програмувати як завгодно.  

Манетка Eagle AXS XX1 зі стандартним кріпленням важить 82 грами разом із батарейкою CR2032 та коштує 200$.

Не подобається колір? Можете залишити касету зі стандартної версії XXI — окрім зовнішнього вигляду, вони ідентичні.

Інші компоненти:
Вага касети: 363 грами — так само, як і у звичайному групсеті SRAM XX1. Ланцюг за 85$ — аналогічної конструкції. Новинка — обидва отримали новий зовнішній вигляд з кольором “бензинової плями”. Ви можете уявити, щоб Shimano зробила компоненти з таким забарвленням? Ніколи в житті. Щодо шатунів — вони дуже легкі, (436 грамів, із зіркою на 34 зубці) XX1 Eagle Dub SL за $515 доларів.

Батарея (і зарядка) йде в комплекті, та чіпляється у спеціальний порт, однаковий як на перемикачі, дроппері Reverb AXS, так і на шосейній трансмісії Red AXS. SRAM стверджує, що час роботи від батареї становить 20 годин катання (у перемикача), і вдвічі більше, якщо вона використовується у дроппері. Маленький діод сповістить вас, коли батарею необхідно буде зарядити. Манетка працює від однієї батарейки 2032, яку можна знайти будь-де, коли вона раптом втратила свій заряд після пари років використання.

Батарея (зліва) має заявлений строк роботи у 20 годин. Якщо захочете запасну, то вона обійдеться вам у 50$.

 

Існує також окремий додаток для iOS та Android — що дозволяє вам налаштовувати функціонал кнопок манетки. Хочете, щоб ліва манетка Reverb перемикала на нижчу передачу, кнопка під кісточкою вказівного пальця керувала підсиділом, а третя — перемикала на вищу передачу? Ніяких проблем — налаштувати кнопки можна як завгодно. 

Як все працює:

Всі компоненти трансмісії AXS у статичному положенні велосипеда переходять у “режим сну”, і прокидаються одразу, як ви посунете байк на кілька міліметрів. Під час перемикання, сигнал з манетки передається за допомогою зашифрованого протоколу, маленький моторчик миттєво розкручується — і ви чуєте лише “бзззт”, що сповіщає вас про зміну передачі. 

Установка компонентів

Інструкції дуже прості та зрозумілі

 

Скільки часу займає установка AXS? Чесно кажучи, демонтувати старі компоненти та кабелі займає більше часу, ніж встановити бездротовий перемикач, манетку та “познайомити” їх один з одним. 

На слід також забувати про регулювання крайніх положень перемикача та гвинта “B-tension” (у комплекті йде спеціальний калібр для цього). Особливо приємною є функція “мікро-налаштування” положення перемикача відносно зірок. Затиснувши кнопку на перемикачі, та натискаючи на кнопки манетки, він буде ледве-ледве рухатися — що надасть вам можливість виставити точне положення роликів перемикача над зірками касети. 

Тож, в середньому, встановлення AXS займе близько двадцяти хвилин, включно з часом на демонтаж старих компонентів.

Робота компонентів
Звісно, претензій до механічних компонентів немає — вони все також чудово працюють. Я розумію, що більшості не захочеться втратити кілька годин у лісі, коли сяде батарея — тепер просто не слід забувати, що необхідно зарядити ще й перемикач.

Але трансмісія AXS — чудова. Дійсно чудова.

Якщо ви катаєтесь на велосипеді рік-другий, то процес перемикання надійно закріпився у вашій м’язовій пам’яті — ви напевно робите це, навіть не задумуючись. Але навіть сучасні трансмісії з однією зіркою попереду потребують вміння та необхідності знати, коли необхідно перемкнутися — і ви відразу зрозумієте, коли щось пішло не так. 

Трансмісія AXS хоч і не пробачить вам помилок, але забезпечить надійне та чітке перемикання. Кожного. Разу. Так само, як і Di2, але без гігантської, сигароподібної батареї та переплетення електричних кабелів. 

Під час перемикання, немає потреби тиснути з усієї сили — кнопка легко натискається та робить відчутний “клік”. Ви можете утримувати палець на місці, і перемикач перемістить ланцюг по всій касеті — але у механічної версії це вийшло би швидше. AXS чітко відпрацьовує одиничні перемикання, але не відчувається аж занадто швидшим за механіку.

Я не збрешу, коли скажу, що за більше ніж шістдесят поїздок та 45,000 метрів набору, у мене не було жодного “нечіткого” перемикання. Грязюка? Роботу все одно. Поїздка по трясучому, кам’янистому покриттю кілька годин поспіль? Роботу так само все одно.

За ці шістдесят поїздок, строк роботи батареї від зарядки до зарядки в середньому становив три тижні (від п’ятнадцяти до двадцяти поїздок): але все залежить від рельєфу та вашої фізичної форми — це має великий вплив на кількість перемикань і, відповідно, на строк роботи від одного заряду.

Перемикач добряче посікло камінням. Але захист від ударів дуже ефективно працює — час від часу можливо почути, як він повертається у необхідне положення після удару.

Я ніколи не доводив батарею до повного розряду, але якість перемикання ніяк не змінювалась навіть тоді, коли індикатор світився червоним. Єдина річ, що змогла “зупинити” AXS, був розірваний ланцюг  під час перемикання зі значним навантаженням. Також слід зазначити — це не самий тихий перемикач. Інколи, коли велосипед підкидає та трусить на складних ділянках, його роботу досить добре чутно.

Чи купив би я собі таку іграшку? Як на мене, $2000 досить велика сума, але завжди знайдуться ті, кому це буде по кишені. Якщо чесно, я сумніваюся, що витрачу $1,500 на механічну версію XX1, коли мій GX групсет продовжує досить добре робити те, що я від нього потребую. Але, якщо я би мав намір витратити таку суму на трансмісію, то зробив би все можливе і додклав би ті $500 щоб позбутися тросів та кабелів. А як варіант, можливо поєднати перемикач та манетку AXS з менш дорогими шатунами та касетою. 

 

          Плюси:

  • неймовірна чіткість перемикання
  • Легко встановити на налаштувати функціонал кнопок
  • Бездротовість = простота
          Мінуси:

  • ціна
  • вам може не сподобатися звук “бзззт” від перемикача.
  • батареї = необхідно не забувати їх заряджати

 

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Єгор Струль

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: