Bike in City

Бездротова трансмісія SRAM Wireless Eagle AXS

Схоже на те, що наступний крок у розвитку трансмісій поки не передбачає додавання ще однієї зірки на касету. Нова, 12-швидкісна трансмісія SRAM, змінила кабелі та троси на захищений бездротовий протокол, маленький електричний двигун, кілька плат та пару батарей.
Переклад статті Майка Леві (Mike Levi)/ https://www.pinkbike.com/

Комплект Eagle AXS буде доступним у двох варіантах: кроскантрійний варіант ХХ1 (загальною вартістю $2,000 USD) оснащений титановими компонентами та має карбонову рамку перемикача, а версія Х01, що більше підійде для ендуро, залишиться без “розкішних” матеріалів, що збереже вам $100.

Обидві версії Eagle AXS (і механічна, і електронна) мають однакові шатуни, касету та ланцюг: єдина різниця лише у забарвлені — версія XX1 буде мати колір, схожий на відблиск “бензинової плями” (офіційна назва “Rainbow”). Якщо вас влаштовує такий варіант, то придбати цю групу можна буде вже у квітні. SRAM не буде продавати окремі компоненти трансмісії на старті продажів — тому доведеться трохи почекати, якщо ви хочете придбати тільки манетку та перемикач.

Несподівано, але вся група Eagle AXS XX1 має вагу, що 5 грамів менше, ніж у свого механічного двійника — загалом 1,451 грамів (без каретки). X01 — легше на 15 грамів, що виходить близько 1,487г без каретки та акумулятора, що важить близько 25 грамів — проте у SRAM відмовилися надавати інформацію про вагу окремих компонентів.

Так склалося, що розвиток трансмісій у гірських велосипедах спочатку дійшов до збільшення кількості зірок на касеті, а згодом — відмовився від зайвої зірки на системі. Після збільшення кількості зірок на касеті — також зросла і ефективність: сучасні трансмісії мають 11 чи 12 зірок, що допомогло зменшити загальну вагу та зробити перемикання передач ще швидшим — певно це здивує навіть самого бурчливого дідугана, який ще досі вважає 8-ми швидкісну трансмісію XT “досить актуальною”.

Що в даний момент змінила би поява 13 зірки у трансмісії? Нічого особливого — і, як показав приклад XTR Di2, ми підійшли до тієї точки, де використання електроніки значно покращує швидкість і точність перемикання. У SRAM думають так само (зважаючи на те що вони докладають для цього дуже багато зусиль) але Eagle AXS — це не заміна існуючих механічних трансмісій, а просто опція. Не переймайтеся: кабелі та троси ще нікуди не дінуться протягом довгого часу, і трансмісія AXS не залишає вас перед вибором тільки оригінальних та сумісних компонентів — за винятком манеток та перемикачів. Той самий барабан XD та стандартний ланцюг Eagle, касета і шатуни будуть відмінно працювати з деталями AXS.

Перемикач Eagle AXS

Справжня вишенька на торті нової системи AXS — це новий перемикач, який має електричний моторчик (і навіть власний маленький редуктор) та вигляд, що робить його схожим на які-небудь гаджети Бетмена. Всередині цієї штуки відбувається багато чого цікавого, а сам процес розробки продовжувався протягом шести років — спочатку це був прототип 11-швидкісної трансмісії.
У ті давні часи, було прийняте рішення зосередити всю увагу на механічній версії 12-швидкісної групи Eagle, ніж на створенні бездротової системи — тоді її розробку вирішили відкласти на певний час.

За шість років, прототипи AXS прийшли від грубих концептів до змодельованих виробів, які мали маленькі віконця для того щоб інженери мали змогу заглянути всередину та побачити, як працює редуктор. “Що, редуктор?” — запитаєте ви. Електричний мотор обертається зі швидкістю 80,000 обертів за хвилину, що досить багато, коли йде мова про перемикання передач… якщо у вас немає маленького редуктора всередині, що надає потрібний обертальний момент для зміни положення перемикача.

Якщо акумулятор, що приєднується до задньої частини перемикача, виглядає вам знайомо — то це тому, що він такий самий, який можна побачити на бездротовому дроппері Reverb AXS та вже доступних шосейних групах Red. Оскільки мова вже зайшла про них, ви не помилитесь, зробивши припущення що Eagle AXS позичив технології у компонентів SRAM’s RED eTap, але точно будете неправі, назвавши їх ідентичними конструкціями.

Окрім акумулятора, перемикач не має ніякого відношення до свого “брата” у групі RED eTap. У Eagle більш потужний двигун, цілком інший редуктор,  а сама конструкція перемикача має більшу жорсткість. SRAM також зменшили кліренс (на 10мм), у порівнянні з механічною версією перемикача Eagle.

Манетка Eagle AXS

Оскільки необхідність постійно перетягувати троси і кабелі зникла, у SRAM була можливість обрати положення кнопок, розташувати їх там, де вони захотіли — цим займались протягом шести років розробки. Перші робочі прототипи мали кнопки, які просто працювали — вони були необхідні для перевірки працездатності всієї системи у цілому, ніж для того, щоб показати кінцевий вигляд компонентів.

SRAM показала півдюжини таких тестових екземплярів — деякі дійсно виглядали досить цікаво, але остаточний результат, який вони показали, був зовсім не таким, який я очікував. Замість того, щоб зробити майже невидимий корпус та приховати кнопки, манетка AXS виглядає як, ну… перемикач, з якого не стирчать кабелі. Він трошки менший, ніж звичайний “клікер” від SRAM, але чіпляється до руля тим самим хомутом MatchMaker — на цьому їх схожість закінчується.

Замість “триггерів”, манетка має на вибір три “кнопки”: дві під кермом змінюють положення перемикача в обидві сторони, як ми всі звикли, а третя кнопка, що знаходиться спереду перемикача, відповідає за перехід на важчу передачу, якщо ви натиснете її суглобом пальця. SRAM називає це “секретною кнопкою для спрінту” — тому що так все і працює при стандартних налаштуваннях. Ви можете змінити налаштування кожної з трьох “точок контакту” (як називають ці кнопки у SRAM) для перемикання передач (через додаток AXS на телефоні) або навіть керувати дроппером Reverb AXS. Трохи більше про це далі.

Як все працює?

Якщо ви дійшли до цього місця, вам напевно цікаво, як ж таки працює Eagle AXS? Що відбувається, коли ти починаєш перемикати передачі?

По-перше, компоненти AXS автоматично вмикаються і вимикаються, так само, як і дроппер Reverb — коли ви хапаєте велосипед, датчики передають інформацію про початок руху та вся система активується. При перемиканні передач, сигнал посилається від манетки до перемикача через зашифрований протокол, і “моторчик” розганяється з нуля до “в біса швидко” майже миттєво. Обертальний момент передається на редуктор, що має певне співвідношення, та пересуває перемикач у потрібному напрямку. Звучить просто, так? І це все відбувається миттєво — ви чуєте лише “бззззт”, коли перемикач змінює положення ланцюга.

Оскільки троси відсутні, це означає що налаштування сили натягу вже у минулому — але вам все ще доведеться виставити положення обмежувальних гвинтів B-tension. А що, коли ви зігнете гак, чи сам перемикач? По перше, вам необхідно заспокоїтися після спроби знищення вашої дуже дорогої залізяки, і потім (щоб мати можливість перемикати передачі) використовувати кнопки на нижній частині перемикача. Ви можете трохи зрушити його назовні чи всередину, використовуючи тільки цей спосіб.

Додаток AXS App

У вас немає необхідності використовувати додаток AXS, щоб мати змогу використовувати Eagle на вашому велосипеді, але залишитесь без однієї з найкрутіших особливостей: можливість налаштувати функціонал кожної кнопки. Цей додаток безкоштовний та доступний для iOS та Android, і, схоже, був створений навіть для таких недолуг як я — ним дуже просто користуватись. Хочете, щоб манетка Reverb AXS перемикала на нижчу передачу, одна з кнопок Eagle AXS — на найважчу зірку, а “секретною кнопкою для спрінту” керувати дроппером Reverb? Без проблем — все дуже легко і просто.

Я спромігся зробити це на сінглтреку у Арізоні, витративши буквально 30 секунд для того, щоб розібратися — і це означає що для багатьох це не стане проблемою.

Акумулятори AXS

Так само, як і дроппер Reverb AXS, трансмісія Eagle AXS має дві батареї. Манетка працює від звичайних батарейок CR2032, які ви можете знайти будь-де, і SRAM стверджує, що цього вистачить на два роки, поки на наступить час їх заміни.

Внизу, на перемикачі, знаходиться такий ж самий акумулятор, який використовується і у дроппері Reverb, і у трансмісії SRAM RED. Оскільки двигуну перемикача потребується багато енергії, можна очікувати приблизно 20 годин роботи — що майже в два рази менше, ніж при використанні акумулятору на дроппері Reverb. Але це майже тисяча перемикань, а індикатор на корпусі підкаже, коли необхідно буде під’єднатися до розетки. Звісно, 20 годин та тисяча перемикань — це дуже далеко від “вічної роботи” але якщо ви та людина, яка не пам’ятає коли останній раз перевіряла тиск у покришках чи змащувала ланцюг перед поїздкою, то, мабуть, ви не той самий “ідеальний” користувач AXS.

Що трапиться, якщо акумулятор розрядиться під час поїздки? Просто поміняйте акумулятори місцями, якщо у вас дроппер Reverb — чи просто візьміть додаткову батарею із собою — її вага всього 25 грамів, та поміститься будь-де — у кишені, чи у рюкзаку. SRAM ще не оголосив остаточну ціну на акумулятори для Eagle AXS, але батарея RED eTap коштує зараз близько 50$, тож можна очікувати подібну ціну і тут.

На трейлі

Що ж, як ці всі штуки працюють? Я провів кілька днів, користуючись компонентами AXS у Арізоні: я би не сказав, що це повноцінне ревью — але це мої перші враження. Я поїхав кататися із тією самою думкою, що зараз і у вас у голові: “Чи мені це потрібно? Тросики і досі працюють добре, я можу налаштувати все за пару хвилин. А трансмісія початкового рівня і досі працює добре…” Що ж, нікому це не потрібно, але коли я натиснув на кнопки пару разів, і… це до біса офігенно, чесно кажучи. Річ у тому, що ця штука завжди, чітко і точно перемкне передачу, незважаючи ні на що. Якщо вона зможе працювати в такому режимі день за днем, протягом багатьох років — тоді цей продукт має причину для існування.

Більше ніяких натискань важелів і відчуття механічного “лязгу”, яке сповіщає вас про те, що щось трапилося. Я знаю, що все ми робимо це на підсвідомому рівні, і, здається, навіть не прикладаємо ніяких зусиль… але бездротові штуки роблять знайомі рухи такими застарілими і повільними. Я не вважаю, що процес перемикання став швидше (при використанні того самого ланцюга та касети) — але різниця між простим натисканням кнопки та “продавлюванням” важеля більш помітна, ніж я очікував.

Якби мені сказали що я буду користуватися групами SLX or GX до кінця своїх днів, нічого страшного б не сталося, але все одно — Eagle AXS дуже крута штука. А щодо її майбутнього — час покаже. Дивлячись на те, що ми знаємо про цю трансмісію зараз, чи бачите ви Eagle AXS своїм вибором у майбутньому?

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Єгор Струль

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: