Bike in City

Перший погляд. Шосейний групсет SRAM Red eTap AXS

Новий, бездротовий шосейний групсет від SRAM одразу потрапив у центр уваги, коли зробив крок вперед та перейшов на 12-швидкісну касету. Але крім цього є ще кілька помітних змін, про які неможливо не згадати: швидше перемикання, вибір між системами з однією чи двома зірками, сумісність із MTB компонентами SRAM, та можливістю налаштовувати параметри перемикачів за допомогою додатку на телефоні — і все це пов’язано в одну єдину бездротову систему.
Переклад статті Джеймса Хуанга (James Huang)

Я вже чую стогін із натовпу: «Уууу, чи нам дійсно необхідна ще одна зірка?»

Звісно ні, але SRAM прийняла зважене рішення щодо переходу на 12-швидкісний формат з Red eTap AXS.

Рівень, на якому зараз знаходяться поїздки на шосейних велосипедах, дуже відрізняється від того, що був кілька років тому — і це дуже вплинуло на розробку технології SRAM, X-range. Професійні та аматорські шосейні перегони не зазнали великих змін, але ринок сильно змінився із приходом грейвелів, adventure-байків, та інших концепцій дорожніх велосипедів. Але за великим рахунком, трансмісії не встигали за такими стрімкими змінами.

Порівняння діапазонів SRAM Red eTAP AXS (X-Range) та 11-швидкісних трансмісій

На старті продажів, системи та касети Red eTap AXS будуть постачатися у трьох варіантах: системи 50/37T, 48/35T, 46/33T і касетами 10-26T, 10-28T, 10-33T. Спочатку цей вибір може здатися обмеженим, доки ви не звернете увагу на діапазони — жодна з касет не починається із зірки на 11 зубців.

Хоч зірка на 10 зубців і менша, але ця різниця дуже сильно впливає на загальний діапазон трансмісії. Завдяки поєднанню широкого діапазону, 12-швидкісної касети та нової системи, власники Red eTap AXS не тільки отримають більший вибір передач в потрібний момент, але також оцінять плавність роботи переднього перемикача, меншу кількість перемикань передніх зірок трансмісії, та незначні перепади між зірками касети.

Групсети Red eTap AXS будуть доступні із системами 1Х чи 2Х і також будуть сумісні з компонентами бездротової MTB трансмісії Eagle AXS, бездротовим дроппером RockShox Reverb AXS — тому користувачі зможуть вільно експериментувати у поєднанні різних компонентів у межах однієї “екосистеми”.

Звісно, виникають декотрі питання та нюанси.

Нову касету можна встановити тільки на барабани SRAM XDR, які майже схожі на XD — але ширші на 2 мм, щоб вмістити 12 зірку на касеті. Проте у SRAM стверджують, що майже кожна компанія-виробник коліс в курсі про це нововведення —  більшість 11-швидкісних втулок вже мають можливість встановлення барабану стандарту XDR.

SRAM також постачає системи з двома зірками, що виготовлені із суцільної алюмінієвої заготовки. Це забезпечує неймовірну жорстокість системи та краще перемикання, проте вартість заміни цього компоненту значно зростає —  особливо для тих, хто користується паверметром (докладніше про це далі).

А що можна сказати про загальну ефективність трансмісії? Минулі тести, проведені у Friction Facts Джейсоном Смітом (Jason Smith) на різних трансмісіях показали, що за інших рівних умов, маленькі зірки системи та касети зношуються швидше, ніж великі. Але SRAM стверджує, що загальна ефективність Red eTap AXS не змінилася у порівнянні із минулим поколінням.

Ланцюг

Ефективність трансмісії частково залежить від нового ланцюга, що має пласку верхню сторону, яку просто неможливо не помітити. Той додатковий простір, який колись був “зарезервований” у конструкції рам для 11-ступінчастої касети, вимагає більш щільного розташування зірочок, і вужчого ланцюга — ці параметри не дуже поєднується у випадку, коли мова заходить про довговічність трансмісії або її шум.

SRAM зазначає, що — додатковий матеріал на верхівці “плаского” ланцюга FlatTop забезпечить такий самий строк служби компонентів, як і раніше. Трохи збільшився розмір ”пінів” (відповідно до нових параметрів 11-швидкісної трансмісії) та площа контакту між ланцюгом, зірками та системою, що зменшило швидкість зносу. Навіть більше — ширина між зірками касети стала вужчою  на 0.2 мм, а розмір самих зірок  не змінився. Новий ланцюг став ще тоншим (на 0,6 мм) — і через це виникають певні незручності — тепер користувачам та механікам знадобиться новий інструмент та калібр для ланцюга. Очевидно, що такі зміни будуть надалі спричиняти певні складнощі при пошуку сумісних компонентів.

Від AIREA до AXS

Окрім нової касети, системи та ланцюга, найбільшою різницею між новою та старою версією Red eTap стала бездротова система AXS, яка тепер обмінюється більшою кількістю даних між різними компонентами, а також дозволяє налаштовувати певні параметри через Bluetooth за допомогою додатку SRAM AXS на смартфоні.

Крім цих налаштувань, з’явилися опції для послідовного перемикання чи автоматичних поправок. Наприклад, ви просто перемикаєтесь на легшу (чи важчу) передачу, і система сама вирішує, яка комбінація передніх та задніх зірок буде для цього необхідною. Зміна передніх передач поєднана з автоматичним перемиканням задніх — щоб прибрати сильні стрибки між співвідношеннями.

Кнопки також можна програмувати окремо: хочете змінити налаштування дуалів? Чи встановити окрему кнопку “Blip remote” для зміни положення дроппера чи переднього перемикача? Без проблем — вибір за вами. Як тільки ви встановите додаток на iOS чи Android — програма буде слідкувати, та нагадувати вам про періоди сервісного обслуговування і про оновлення програмного забезпечення.

У SRAM не вдавалися у подробиці того, чого ще можна очікувати від системи AXS, але зрозуміло, що компанія залишила можливості для розвитку — можливо у майбутньому буде доступне управління комп’ютером/навігатором, світлом чи налаштуваннями підвіски, що стало б непоганим продовженням розвитку.

Оновлені перемикачі

Новий задній перемикач виглядає трохи по іншому (у порівнянні з минулою версією), але різниця насправді більша, ніж здається.

В першу чергу, це збільшений нижній “кулак”, що ховає у собі пристрій контролю положення ланцюга. Але це ще не все — новий демпфер Orbit, забезпечує вільний хід рамки перемикача лише у тому випадку, коли рухи незначні та повільні (як при перемиканні), але не дасть “лапі” перемикача змінити своє положення при навантаженнях що перевищують необхідні зусилля (наприклад, під час удару). Таким чином, перемикання передач не буде сильно розряджати акумулятор, зникнуть зайві “стрибки” при зміні передач, а хід рамки сильно уповільнюється, коли ви потрапляєте у ями та нерівності дороги — загалом, трансмісія буде поводити себе тихо і плавно.

Минуле покоління трансмісії Red eTap мало два варіанти та WiFLi версії — для кращої сумісності з касетами більшого та шосейного діапазону. SRAM змінили підхід до Red eTap AXS: цього разу буде тільки один перемикач із середньою довжиною лапи для систем 1Х, так і 2Х, з максимальною кількістю зубців касети, рівним 33,  та місткістю (загальна різниця зірок касети плюс загальна різниця зірок системи) у 36 зубців. Все, що буде виходити за межі цих показників — потребує заміни заднього перемикача на Eagle AXS.

Новий передній перемикач (як і інші компоненти групсету), отримав шикарний, хромовано-чорний вигляд. Гарні новини для власників гравійних байків: у SRAM трохи змістили положення акумулятора на зовнішню сторону — це дасть можливість встановити покришку шириною до 40 мм. Акумулятор залишився таким самим, як і був, не зазнавши майже ніяких змін. Заявлений строк роботи майже 60 годин, а час зарядки — біля однієї години.

Краща ергономіка

Якщо порівнювати новий Red eTap AXS та минулу версію Red eTap, то форма дуалів не змінилася — лише новий малюнок на гумовому покритті ручок надасть кращі тактильні відчуття та зчеплення — особливо в умовах підвищеної вологості. Кожен важіль дуалу має помітний та гучний “клік” при перемиканні передач, і залишилася можливість підлаштувати положення ручок під різні розміри рук.

Паверметр та шатуни

Необхідність вимірювати потужність вже давно стала важливою частиною професійних гонщиків, і не дивно, що група Red eTap AXS сумісна з новою версією паверметрів Quarq. Щодо цього, є пару гарних новин: SRAM знизили ціни — тепер, вартість вимірювача потужності стала 500$ (при умові купівлі нового групсету Red AXS) що дійсно вражає — обладнання Quarq відоме за свою довговічність та точність показників. Новий вигляд тепер краще вписується у загальну концепцію групсету — це дійсно виглядає дуже круто.

Але не обійдуся без критики. Так само, як і версія шатунів без паверметру, тут використовується подібна технологія — виготовлення компоненту трансмісії із суцільної алюмінієвої заготовки. У випадку із Quarq — він є невіддільною частиною самої системи. Іншими словами: коли мова заходить про заміну зношеної системи, необхідно також придбати і новий паверметр. Як стверджує технічний директор Джім Мейер (Jim Meyer, засновник Quarq) рішення поєднати вимірювач потужності із системою зірок було прийняте з огляду на більшу довговічність, і що більш важливо — відсутності мікролюфтів.

Звичні системи на павуках, використовують болтове з’єднання між системою та паверметром (або між шатуном і паверметром), що іноді могло впливати на остаточні показники. Але завдяки поєднанню всіх елементів у єдину конструкцію, Мейер підтвердив, що люфти перестали бути проблемою —  велосипедисти, що серйозно підходять до тренувального процесу тепер будуть більш впевнені у тих показниках, які вони побачать під час заїздів, і будуть пов’язувати свої результати із рівнем підготовки, а не з некоректною роботою обладнання.

Ствердження SRAM про те, що нова система буде служити на “50% довше”, ніж поточна версія Red, трохи заспокоює. Компанія також планує запустити програму обміну для власників паверметрів Red eTap AXS —  вони зможуть замінити зношені компоненти за половину їх вартості. Повна роздрібна ціна компоненту у зборі — 820$, а заміна обійдеться для вас у $410. Для порівняння — вартість системи Red AXS без паверметру — 300$

Варто зазначити, що ціна малої зірки системи старої версії Red eTap зараз становить $40. Потенційному покупцю Red AXS (якщо йому важлива інформація про свою потужність під час тренування) слід звернути на це увагу — вартість компонентів буде додатковим стимулом слідкувати за чистотою та своєчасним обслуговуванням трансмісії.

Важливий момент: оскільки системи з однією зіркою зазвичай зношуються швидше, то в цьому випадку, передбачена можливість заміни зірки окремо від паверметру.

Сумісність компонентів

Звісно всіх (а особливо тих, хто цікавиться можливістю апгрейду) цікавить питання про сумісність між новими компонентами SRAM Red AXS, та минулою версією Red eTap.

На жаль: ніякі компоненти, крім гальмівних каліперів і акумуляторів, не будуть сумісним з новим поколінням компонентів —  частково це через інші габарити ланцюга, який використовується на Red eTap AXS, але основна причина — це бездротове з’єднання. Мейер визнав, що наявне обладнання Red eTap можливо було змусити працювати із новими компонентами, оскільки основний спосіб передачі даних не змінився. Але через те, що старі дуали не оснащені технологією Bluetooth (у минулій версії Red eTap був спеціальний USB-донгл-передавач), оновлення програмного забезпечення стало б дуже непростим завданням у майбутньому.

Що ж, важко визнати: подобається вам це чи ні, Red eTAP AXS залишиться у своїй екосистемі. Це все так, але…

НАРЕШТІ, FORCE ETAP

Після багатьох років очікувань, SRAM нарешті анонсували групсет Force, що приєднається до флагманської лінійки Red вже у квітні. Поки немає ніяких подробиць, але зважаючи на минулі покоління Red та Force, ми можемо розраховувати на однаковий функціонал, але у виконанні з інших матеріалів: сталь прийде на заміну титану, алюміній замість карбону, і таке інше.

Мейер зробив лише маленьку підказку: схоже на те, що Force eTap AXS не буде використовувати таке “щільне” поєднання системи та паверметру, тож якщо ви не в захваті з приводу високої вартості заміни компонентів, у вас буде вибір.

Механічна версія RED?

В повідомленнях SRAM щодо нового групсету Red eTap AXS були відсутні згадки про механічний аналог: групсет Red 22 — це все ще непоганий вибір, який (чесно кажучи) вже трохи застарів. Виробники обладнання, звісно будуть зацікавлені в електронній версії, але подивимось правді в очі — не кожен може собі дозволити компоненти трансмісії Red eTap AXS, і не кожен захоче переходити на бездротову трансмісію — тож було б більше сенсу побачити оновлену механічну версію, яка буде використовувати ту саму концепцію X-Range.

“Ми поки не коментуємо появу нових розробок”, відповів старший PR менеджер Міхаєль Зелман (Michael Zellman).

Переклад статті Джеймса Хуанга (James Huang)

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Єгор Струль

Комменты Facebook

Disqus (0)

bikeincity

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: