Статтю підготували крутани з Primach Team!
Гальма придумали для того, щоб задоволення від спуску не закінчилось занадто швидко, ви згодні? Звичайно, сама назва “гальмо” звучить.. м’яко кажучи трохи образливо, однак їх важливість при цьому важко недооцінити (стрітери та BMXери мовчать!). Одразу згадуються магічні слова “потужність”, “вага”, “модуляція”… Ми запросили двох крутих представників MTB трохи катнути та поговорити про гальма. Що з цього вийшло? Читайте далі!
Хто сьогодні STIG?
В ролі ДХ Стіга як завжди, Єгор Приймачек. Кількість нагород важко перелічити (як і кількість переломів, але про це іншим разом), за ним важко спостерігати, бо він постійно намагається вирватися з кадру. “Рівень контролю над байком — бог!” — ©Бант.
В якості КК ракети ми запросили Великого і Скаженого. Бант (Андрій Навроцький) власною персоною. Ця людина зламала (за виключенням скінченної кількості) практично все навісне обладнання велосипеду, що могла зламати. Майже 2 метри зросту, паливний бак на пачку макаронів та ноги, що можуть зробити з кареточного валу красиву спіральку… Хто-хто, а він знає толк в гальмах 😉
Трохи про терміни
Потужніть. За цим словом ганяються всі… чи майже всі любителі швидкої їзди. Більше потужності — менше часу потрібно на гальмування перед поворотами чи перешкодами, а значить, можна їхати швидше з повною впевненістю, що ви встигнете загальмувати у ТОЙ САМИЙ момент. Цей параметр особливо важливий для «швидкісного спуску», де велосипеди мають трохи більшу вагу (відсотків на 30 порівняно з КК велосипедами… не так вже й мало;) ), а швидкості на спусках досягають іноді 80 км/год, та для райдерів, вага яких давно перевалили за 70 кг, адже зупинити таке тіло, що розкрутило педалі (вниз то крутити приємно!), може бути досить таки важко.
Модуляція. Звідси цікавіше. Виявляється важливим може бути не тільки здатність гальм зупинити локомотив. Чули про ABS? Система не дозволяє заблокувати колеса при гальмуванні. Чому? Колесо, що обертається має краще зчеплення з покриттям ніж те, що ковзає. Таким чином вам залишають можливість змінювати курс і при цьому гальмувати. Але це у ватомобілів. А що ж велосипеди? Доки (а може це до кращого?) електроніка дісталась лише до трансмісії та підвіски, отже емулятором ABS має бути комбінація мозок+руки (ну або що там в кого? клешні!). Дістались до найцікавішого. Виявляється, конструкція гальм (як супорта так і ручки) дуже сильно впливає на те, чи буде вам простіше чи складніше дозувати ту саму потужність, яку вам дали в попередньому пункті. Що в реальності? Трохи перетис — і колесо вже зривається в занос, процес зповільнення вже не такий ефективний, а ви маєте всі шанси опинитись в найближчих кущах (і добре, якщо в кущах).
Вага. Ну тут все зрозуміло.. Чи нє?
Робоча рідина, матеріал колодок, розмір диску та здатність відводити тепло. Ці два пункти напряму пов’язані із першими двома. Говорячи про гальмівну рідину маємо дві різні позиції — мінеральне масло та DOT. В чому різниця? Майже ні в чому і в одночас в усьому. Для кінцевого користувача рідко коли стає цікавим, що ж там всередині вашої системи… Доки ви не вирішили власноруч її прокачати і випадково залили не те;). Обидві рідини мають досить високу точку кипіння (про це трохи далі) та схожу густину (це вже до модуляції ближче). Але з боку інженера та механіка — все зовсім не так. Рідини зовсім різні за своєю природою, тому всередині використовуються ущільнювачі стійкі саме до цього типу рідини. Крім того, масло не розчинюється у воді, а DOT рідини зазвичай навпаки, не тільки розчинюються, але й являються гігроскопічними — тобто вбирають в себе вологу з повітря. До чого це призводить? Виробники рекомендують повністю замінювати DOT раз на рік, адже накопиченої вологи в ній стає досить багато, щоб.. це буде дуже довго, хоча і цікаво 😉
Матеріал колодок — не менш важлива деталь. Органіка, метал, напівметал… Знайомі слова? І тут знову ж таки нема однозначної відповіді, що краще. Органіка забезпечує досить м’яке гальмування (модулейшн, єс єс!), однак при цьому стирається дуже швидко. Такий варіант підійде для більшості юзерів, хто не розвиває надзвукових швидкостей. Але із збільшенням швидкості та температури при гальмуванні, переваги органіки зникають (ноу пауер, мусьє, вам прямо в кущі!). З іншого боку, металічні колодки досить жорсткі і “слизькі” доки не прогріті, але на вищих температурах проявляють себе значно краще.
Що там про розмір диску? Тут все ясно — більший ричаг — більше потужності — всі щасливі… А ні:) Забули про вагу та модуляцію! Хоча більший диск дійсно забезпечує не тільки кращу потужність, але й кращий відвід тепла, вага диску має нелінійну залежність від його діаметру, та й заблокувати колесо з 203мм диском значно простіше ніж із 140мм.
Відвід тепла — ще один кит, на якому тримається весь процес гальмування. Перегрів системи може призвести до повної втрати контролю. Тому інженери всіляко борються за кожен градус. Тут має значення все. І гальмівна рідина та її об’єм в системі, і матеріал колодок, їх площа, матеріал супорту, кількість вентиляційних отворів, розмір диску і т.д. і т.д. Дійшло до “нанотехнологій”, коли виробники стали оснащувати колодки та диски радіаторами з алюмінію (вартістю як героїн).
Ви все ще тут? Ну добре. Давно я нічого не писав, вибачайте й терпіть!
TRP Slate T4
Бант привіз свій бойовий корч, що вже встиг завезти його не на один подіум. Хоча вага велосипеду не перевищує 10кг, фізичні властивості їздока з його 95кг живої ваги м’яко натякають, що менше ніж 4 поршня в супорті навряд чи зможуть його врятувати від… кущів.
До того ж гірські марафони Карпат, які досить полюбляє наш Бант, м’яко кажучи, досить вибагливі до гальм, адже затяжні підйоми змінюються не менш затяжними спусками, де без достатньої потужності системи можна отримати нормальний штраф за перевищення від нової поліції.
Отже TRP Slate T4 — 4 металеві поршні, мінеральне масло, сумісність з колодками Shimano Saint (можна навіть з радіаторами поставити), 270г ваги (передній без диску) та 126$ за сторону ррц.
Ці гальма пройшли вже цілий сезон і встигли з’їсти не одну пару колодок. Хоча вага не є їх козирем, проте потужність, яку вони дають неможливо недооцінити. 4 поршні, потужності яких достатньо для повноцінних даунхільних апаратів, безвідмовно зупиняли за будь-яких обставин. Великий отвір зверху каліпера покращує відведення тепла і робить процедуру заміни колодок максимально простою. До того ж, сюди можна встановити колодки з радіаторами! Банджо-конектор на гідролінії теж виявися зручною штукою, адже іноді петля гідролінії може не тільки нормально вибішувати, але й чіплятись за гілки (що вже не так добре).
Ручка дуже зручної форми. В міру компактна. Сам ричаг має приємні насічки, завдяки яким палець досить впевнено тримається на місці. Кріплення з одним болтом надійне, і при цьому дозволяє швидко переставити гальма (і не треба зтягувати гріпсу чи манетку). До того ж вони сумісні з кріпленням I-Spec від Shimano, що також додає позитиву 😉
В комбінації з роторами Ice Technology, де гальмівні поверхні нанесені на основу з алюмінію, ці гальма склали просто надзвичайний комплект, що виявився надійним, потужним та приємним на відчуття.
Звичайно не обійшлося без труднощів, адже проводка гальмівних ліній всередині рами та подальша прокачка гальм потребували навичок професійного механіка. Однак, коли все це було зроблено, про них можна забути на цілий сезон.
Заміна колодок також проводилась власноруч. Тут згадався ще один нюанс — відсутність регулювання підводу колодок. По мірі зносу колодок поршні все ближче підходять до диску, а значить змінюється і відчуття на гальмівній ручці. Регулювання підводу колодок змогло б вирішити це питання. Ну а поки — встановили новий комплект, і все стало як раніше 😉
Відгук Андрія Навроцького:
Гальма TRP Slate T4 потрапили до мене наприкінці весни.
Зручні ручки, 4 поршня, мінералка всередині, не здаються массивними, ваги обіцяють 270 за передній. Семплова версія з стальними поршнями (звичайна з керамічними). До них на байку стояли чотирипоршневі Sram X0 Trail, для яких це вже був 4й сезон. І претензій до яких не мав (разок тільки закип’ятив на прикатці фінішного спуску ХСМ Стежками опришки). Потужність, контроль — все ок. Ротора — нрж Shimano IceTech 180/160.
ТРП поставив, налаштував катаю київське кантрє. Хватає тут з головою, претензій нема. У гори з ними нарешті потрапив тільки на ХСМ Підборжавський полтос. Тільки у гори поїхав з кантрійними налаштуваннями ручок — хватає далеко від гріпси. Спуск з хребта по камінню і грязюці — відразу захотілось підвести ручку до гріпси. Але потужності в них з головою, тож руки не забились. Особливо сподобалось, що при гальмуванні у стилі краб — відчуття на ручках не змінювались! До цього будь які гальма трохи змінювали відчуття на ручці впродовж спуску і з нагрівом. Колодки після Полтоса ще були живі — тож просто підвів ручку ближче до гріпси.
Наступний виїзд у гори — ХСМ Стежками Опришків. Два дні + розкатка на Буковелі. Почали з Буковеля. З правильно налаштованими ручками я взагалі не парився про гальма. П’ять спусків + бонус апхіл/спуск після закриття підйомника. На наступний день традиційна прикатка фінішного спуску Опришок. Довгі прямі з промоїнами і сипушкою, де важливо контролювати стан гальм, щоб раптово не заїхати на складну секцію з гальмами, перегрітими на прямих прогонах. Та ваащє! Навіть натяку на перегрів нема! Можна їхати крабиком)) Особливо доставило мати запас по гальмам на крутих градієнтах після секції з контрами.
Замінив колодки перед другим етапом. Не сподобалось що після заміни колодок на нові ручка відходить від гріпси далі і треба переналаштовувати. Наступним випробуванням для гальм був марафон Карпова Долина — технічне кантрі по кльовим пагорбам і слизькому листю під колесами. Прогнозовано, до гальм питань нема. Попереду на TRP Slate T4 очікує зима і WinterCup від GodniGonky.
Недоліки:
- після зміни колодок ручку треба переналаштовувати
- гвинт налаштування ручки під шестигранник 2.5мм, а зусилля там ок (з кліками). Неякісним інструментом можна легко пошкодити гніздо.
- широкий порт диска — є шанси заклинити стерту колодку між диском і каліпером, при нерівномірному виході поршнів
Переваги:
- ПОТУЖНІСТЬ її тут реально дофігіще!
- модуляція присутня, хоч і трохи гірша ніж у X0 Trail
- колодки сумісні з шимано, а значить проблеми з пошуком не буде (неоригінальних вагон, з приємним цінником)
- непогано виглядають
- ручка ок
- мені сподобались
TRP Quadiem SL
Комплект Эгора не менш цікавий. Хоча наш малий важить не більше 80кг, вага його байку перевалює за 15кг. Додайте до цього що Даунхіл на 99% складається із спусків вниз. Беручи все це до уваги, Єгор обрав топові гальма TRP Quadiem SL. 4-поршньова система з величезним супортом — потужність цих гальм безмежна.
Система була встановлена ще 2016 року, за цей час Єгор встиг проїхати не один десяток гонок. Про надійність цих гальм вже складено багато легенд. Жодних проблем, окрім зламаної об дерево ручки, лише регулярна заміна колодок.
Це саме той варіант, коли ти “налаштував і забув”. Великі поршні (2 з яких з 2017 року стали керамічними для ще ефективнішого розподілу тепла), ротори на 200мм з алюмінієвими павуками та зручні карбонові ручки — тут все продумано, максимально зручно та надійно.
В TRP навмисно не робили тут регулювання підводу колодок, адже це, хоча і дає певні плюси і зручності, значно погіршує загальну надійність.
“Ці гальма — єдині, що змогли в мене пережити 2 сезони без жодних проблем. Надзвичайна потужність, що дозволяє мені блокувати колесо одним легким дотиком пальця навіть під самий кінець важкої гонки в Австрії, і при цьому модуляція на високому рівні. Дозувати зусилля дуже легко. Ти просто звикаєш до цих гальм і потім нічого не хочеш міняти» — каже Єгор.
Що маємо у підсумку?
Щоо? От і я питаю, що ж ми тут маємо, бо в голову ніц не лізе. Чи треба гальма? У більшості випадків — так. Ви потрапили в цей список? Пощастило. Треба гарні гальма? Список великий 😉 Хочете спробувати щось нове і цікаве? Він трохи вужчий. Ще й заздалегідь надійне?.. І щоб сервіс був в Україні? А ще не чекати ремкомплекти місяцями і не було питань з гарантією? Здається ми звузили список до трьох брендів… Про TRP ви вже прочитали. Хто хоче написати про Avid/Sram чи Shimano? Stay tuned =)
Комменты Facebook
Disqus (0)