Bike in City

Body Geomerty Fit на власному досвіді

У 2018 році здивувати просунутого любителя інформацією про системи налаштування посадки вже непросто. Практично усі велопоціновувачі вже хоча б краєм вуха чули про те, що велосипед можна тонко підлаштовувати під конкретного райдера та заплановану модель використання. Але так було не завжди 🙂

Наштовхнувся у ФБ на дуже цікавий лінк, який рекомендую колись переглянути, взявши достатній запас попкорну. Бо там дуже весело! 2013 рік, аудиторія найбільшого велоспорт форуму України вперше дізналась про Body Geomerty Fit за 210 євро, який пропонував провести закордонний спеціаліст… І зараз, дивлячись на завантаження фіт-техніків, я розумію, який важкий шлях за 5 років довелось подолати методиці, щоб стати зрозумілою загалу. Але ж говорити абстрактно не можна, тож я вирішив спробувати все на власному досвіді. Щоб зробити один висновок — кому і для чого потрібен фіт.

Ось так, як на фото, я сидів усю осінь з моменту купівлі шосера. Поки були покатайки у режимі «матрас», все було наче не критично і комфортно. Але варто було початись повноцінним тренуванням і я зрозумів, що у моїй взаємодії з велосипедом є певні недоліки. Апофіозом бездумності стало ранкове тренування, на яке я спізнився і потім добирав групу на швидкості близько 40, не дуже розігрівшись. Вилилось це у двотижневе пекло з правим коліном. Я так потягнув стабілізаційні зв’язки та тильну частину, що у якісь моменти було тупо важко ходити. Пересувався як коник-стрибунець. І тільки тоді до мене в голову прийшла маленька світла ідея, що «БЛЯХА З ЦИМ ПОТРІБНО ЩОСЬ РОБИТИ».


І тут варто зробити ремарку. Я до цього двічі був на фітах. Один раз у Марини Шаповалової, яка робила pre-fit та налаштування нового велосипеду перед першим виїздом на Рубе, і після того ні коліно не турбувало, ні інші нюанси. Проте за літо на велосипеді замінили винос та декілька разів перелаштовували посадку, тож відновити її самостійно видалось неможливим. Також я був на демонстрації Guru Fit, проте саме фіт там робили Йонасу, а мені лише показали можливості системи.


Тож за запрошення на фіт від Діми Петрова я вчепився обома руками (і правим коліном). Діма є першим в Україні спеціалістом, хто отримав навички і сертифікацію Body Geometry Fit від Specialized та за останні 4 роки провів понад 500 фітів. Причому він працює як з мтб-гонщиками і шосейними велогонами, так і з тріатлетами (а там абсолютно своя атмосфера з налаштуванням велосипеду для ТТ чи TRI гонки).

Фіт проводиться у просторій студії, яку Діма орендує в Екстрем Стайлі на Осокорках. Там є все необхідне, до того ж, вас точно не будуть турбувати сторонні люди, так як студія відгороджена від торговельного залу.

А чекаючи на настання часу Ч можна потинятись по поверху, пороздивлятись Спешики.

Затишне приміщення і хороша кава повинні бути доповнені ще однією далеко не технічною штукою. А саме здатністю техніка розговорити «пацієнта». Бо є немала частина людей, які приходять на корекцію посадки і на питання «А що вас конкретно турбує» відповідають «Та наче все норм…«. І вже у процесі фіта виявляється, що все далеко не норм. Тому кожен BG Fit починається з інтерв’ювання райдера. І тут не потрібно зайвий раз ніяковіти та намагатись обмежитись загальними фразами. Тож я озвучив реальні проблеми, які мене турбували на той момент:

— дискомфорт у правому коліні (починається від 50 км або при силовій роботі);
— неприємно терпне там, де СЦУКО не повинно терпнути (при тому, що перші 20-30 кілометрів у сідлі видаються цілком комфортними);
— німіють зап’ястки і долоні через годину на велосипеді.

Тобто, неприємності виникають у двох з трьох можливих точок контакту з велосипедом + коліно. Мда.

Перед тим як навіть підійти до велосипеда, райдера вимірюють з усіх боків. У першу чергу, заміряють відстань між сідловими буграми — двома нижніми точками кісток тазу. В ідеалі саме ними ви повинні контактувати з сідлом

Завузьке сідло — ви будете сидіти м’якими тканинами, а значить перетиснете усі кровеносні судини (ну і незапланований масаж простати теж штука не вельми бажана). Якщо сідло буде ширшим за потрібне, то привіт натирання внутрішньої частини стегна і загальний дискомфорт. Взагалі діапазон комфортної посадки в міліметрах досить вузький та цілком індивідуальний. Саме тому настирливо рекомендувати сторонній людині сідло, яке підійшло саме вам — моветон. Бо для неї воно може бути самим незручним у світі. До того ж, точка контакту ще й змінюється в залежності від посадки та цільового використання велосипеду. Так для прямої розслабленої посадки краще підійде більш широке сідло, а для агресивної гоночної — вужче. Більше по цій темі можете прочитати за лінком.

У Діми процес вимірювання відстані між точками контакту здійснюється за допомогою цифрової мірялки від Retul, яка по блютузу (Все становится лучше, если добавить Bluetooth ©Шелдон Купер) передає інформацію у фірмову аплікуху на планшеті. Для точності виміру необхідно зробити декілька підходів та трохи посоватись на приладі. А, обов’язково вдягайте шорти з памперсом, бо оті 1,5 сантиметри піни таки впливають на посадку, і якщо ваш велосипед підлаштують без урахування памперсу, то толку від цього буде нуль. Ось що мені наміряла програма — 123 мм між кісточками. Цей показник відповідає спешовському Phenom 155 мм, а мій стоковий на велосипеді був 143, слідство вийшло на слід!

Процес підбору сідла мабуть найдовша процедура у протоколі BG Fit. Але то буде пізніше. Одразу після замірів тазу, райдера перевіряють на гнучкість. Бо саме цей параметр буде впливати на максимальні допуски параметрів, у межах яких саме вас можна буде розтягнути по рамі. Заміряють гнучкість стопи, гомілки, стегна. Також пробують наскільки ви високо можете тягнути пряму ногу. Всі ці параметри покажуть наскільки при фіті вас можна спробувати зкрутити у баранячий ріг. У мене на диво майже все було в рамках норми і навіть трошки краще. А я завжди вважав себе дерев’яним буратінкою.

Важливий параметр, який заміряють окремо — нахил передньої частини стопи. Цей параметр впливає на зажатість ноги під час педалювання та кінцеву передачу потужності на педалі. У мене з цим все цілком ок, нейтральна постава. Проте стопа досить широка і з високим підйомом, а це значить що світ топових шосейних тапків для мене не те щоб закритий, але дуже сильно обмежений.

У цьому ж пункті протоколу вимірюється розмір ноги та ваша схильність до плоскостопості, або навпаки — до надмірної пронації стопи. Але не біда. Бо, як виявилось, цей параметр легко компенсується спеціальними устілками з підсиленою центральною частиною.

Пронація впливає на відчуття «заповненості» взуття та ефективну передачу імпульсу на педаль. Поекспериментувавши, я вирішив взяти спеціальні BG-устілки з середнім рівнем підтримки стопи (сині), і як показали наступні півроку, це було топ-рішення.

Але «ОП!» і у процесі вимірів вилізло дві цікаві особливісті — невеликий перекос тазу (ліва частина крапельку вища), ліва нога гнеться гірше рівно на 10 градусів і при цьому довша десь на 3 міліметри у гомілці, що давало перекос тазу. Жоден з цих параметрів не був якимось критичним, але в сукупності і виходила крива посадка. Плюс не дуже хороша розтяжка боковий зв’язок, що йдуть по зовнішній частині стегна, вказує на необхідність невеликого збільшення Q-фактору за рахунок положення шипів (а я усе життя вважав, що чим менший він, тим краще).

Після замірів, на основі отриманої інформації Діма вже трохи підганяє посадку, попередньо знявши заміри з вашого велосипеду, щоб потім було видно стан ДО і ПІСЛЯ.

Сідаєш і починаєш тихенько крутити. І тут, з урахуванням попередніх вимірів починає вилазити прекрасне. Комбінація завузького сідла, довшої лівої ноги і перекосу у тазі дає чудовий результат — сиджу я, по факту, лівою частиною тіла та, періодично, тупо простатою, права півсідниця гордо майорить у повітрі, що спричиняє підвищене навантаження на праву ногу, яку я постійно намагають стабілізувати, що призводить до надмірного затискання ПАРА-ПА-ПА-ПАМ — коліна, з послідуючими больовими відчуттями. Я, зізнаюсь, був трохи вражений таким детальним і послідовним описом причин болю. Кожен з цих факторів виражається у якихось міліметрах, які в результаті складаються вже у відчутну проблему. Виявити цю послідовність самостійно у домашніх умовах практично неможливо, потрібен погляд досвідченої людини зі сторони. Наприклад той же Діма не виставляє собі посадку самостійно, а просить це зробити іншого BG-фітера, бо так певніше.

Далі почався найдовший процес у рамках BG Fit — підбір сідла. А все тому, що процес заміни сідла суто механічний і ніяким чином не автоматизований ні у рамках спешового фіта, ні Retul, ні GuruFit. Відкрутив, замінив, прикрутив, виставив горизонталь — райдер крутить. Крутить хвилин 5-10, щоб зрозуміти і запам’ятати відчуття від конкретної сідухи. У процесі досить довгого підбору ми звузили вибірку до двох моделей — Specialized Romin 155мм та Power 143 (бо не лише ширина впливає на зручність, а і форма сідухи, Power саме по собі досить широке сідло).

Зробивши останню ітерацію по заміні і покрутивши хвилин 15, я однозначно зупинився на Power. І за півроку використання жодного разу не пожалкував. Жорстке, широке, ідеально підігнане до моєї #дупки — той момент, коли радієш кожній витраченій гривні. З часом є плани замінити його на Power Pro, воно легше, але головне, ще жорсткіше. Проте враховуйте, що воно розроблялось для агресивної посадки, тому дещо коротше за загальноприйняті стандарти.

За рахунок зміни моделі сідла знизилась на 3 мм його висота, що виявилось ідеальним показником. Десь на таке значення Діма хотів опустити підседіл на початку фіта. Окрім цього, сідло було зміщено десь на півсантиметра вперед, щоб досягнути привильних кутів у колінному суглобі та сісти ближче до каретки, що дозволяє вкручувати з більшою потужністю та полегшує кругове педалювання.

А далі лишилась одна проблема — німіючі зап’ястки. Там все виявилось дуже просто. Я покрутив трохи тримаючить за «верха», трохи потримався за дропи на уявному спринті.

Діма на це все подивився хазяйським оком, прокрутив кермо на декілька градусів вниз, щоб вирівняти дуали і підкрутив гвинти річа на гальмівних ручках. Стало реально зручніше. А, ще прикрутив ось таку штукенцію, завдяки якій ми поекспериментували з довжиною виноса і висотою керма.

Я увесь час володіння шосером гадав, що мені потрібен більш короткий винос. Натомість Діма порадив зняти 1 проставочне кільце і замінити 90мм винос на 100мм. І при цьому наочно показав, як при збільшенні довжини виносу зменшується навантаження на зап’ястки! Фішка у тому, що при такій маніпуляції правильніше розподіляється навантаження на спину, руки, сідниці та педалі, воно стає більше рівномірним. Проте порада поставити 100мм винос була з маленькою ремаркою «коли зженеш пузіко» :))) Бо трохи буде заважати їхати тримаючись за дропи. Все так, підтверджую!

Після фіта прикольно дивитись на свої фото до та після, порівнюючи нову і стару посадки. Як бачите, Діма мене трохи розтягнув по рамі, змістивши вперед і занизивши, спина стала круглішою, а аеродинаміка теоретично кращою.

Проте головне після фіта — добре прокатати нову посадку, бо можуть з’явитись нюанси, які потрібно буде коригувати. Адже одне діло покрутити годину на станку, а інше — вальнути 150 км за один раз у хорошому темпі.

О, вже чую питання: «А шипи! Шипи то не виставляли!«. Виявилось, що вони і так ідеально виставлені. Ви ж пам’ятаєте, що мені їх крутила Марина Шаповалова на pre-fit весною? Це вказує на консистентність методики і протоколів BG Fit, що прямо вселяє відчуття упевненості у кожній дії та пораді техніка.


У Діми на сайті є підбірка статей з відповідями на найчастіші запитання, думаю її прочитання сформує цілісне бачення про методику BG Fit


На самому велосипеді усі положення сідла, підсиділу, керма, виносу і дуалів відмічаються маркером, що допоможе швидко зібрати «як було» при перевезенні, ремонті чи зберіганні велосипеда. До того ж, вам на пошту прилітає файл з усіма вимірами, змінами та фінальними значеннями посадки. Це напрочуд зручно. А ще допомагає перенести вашу посадку на новий велосипед. І як показало дистанційне налаштування параметрів Giant Propel в магазині — працює так як повинно.

Так, а тепер частина, про яку все одно будуть питати — що краще Body Geometry Fit чи GuruFit. Просту відповідь тут дати дуже складно.

По-перше, мене до сліз щастя тішить той факт, що ринок фітів у нас став конкурентним. Це змушує фіт-техніків вигадувати нові круті штуки, постійно оновлювати інструменти замірів (тому і з’являються електронні дупкоміри) та балансувати ціновою політикою. Так, Спеші придбали окремі станки Retul, які дозволяють гратись з посадкою у великих діапазонах значень і ці станки вже їдуть в Україну.

А по-друге, BG і Guru я б охарактеризував так.

Гуру ідеально підходить для людей, які обирають собі велосипед. Прийти до техніка, пройти фіт, чітко визначитись з розміром велосипеду і замовити до нього правильне сідло та виніс ще до покупки — безцінно. Реально, це бомбічна фішка. Також Гуру хороший, якщо ви хочете поекспериментувати з радикально різними посадками, зміна параметрів «на льоту» вражає.

З іншого боку, якщо ви ви вже не зовсім новачок, маєте чіткі скарги на взаємодію за велосипедом та підозрюєте, що ваше тіло «не без нюансів», то BG Fit може підійти краще, так як враховує безліч індивідуальних нюансів райдера. На етапі вимірювання гнучкості та особливостей будови тіла до мене прийшла думка, що вже тут Guru почав програвати… Адже він не враховує усі ці нюанси, а відповідно не має чіткої системи координат і проблем, від якої фіт-технік може відштовхуватись при налаштуванні посадки. Проте, наскільки я знаю, як Спеші впровадили Retul-станок, так і Гуру все більше уваги звертають на фізіологічні нюанси, тож розгортається цікава битва двох чудових фіт-систем.

Плюсом BG для мене стало ще те, що фіт проводиться саме на твоєму велосипеді. На тих дуалах, до яких ти звик, кермі — ну ви розумієте… Навіть точне перенесення параметрів вашого велосипеда на окремий станок може бути спотворене вашим суб’єктивним відношенням «це не мій велосипед«, що додасть проблем у пошук ідеальної посадки.

До речі про «ідеальну посадку«. Її не існує, лол. Є оптимальна посадка для певної цілі. Я, наприклад, виставляв комфортну посадку для тренувань та довгих заїздів. І сам же помітив, що під час гонок сідаю на велосипед кардинально інакше. Тому вам потрібно визначитись з тим, що саме фіт-технік буде вам налаштовувати. А для цього і потрібен етап перший — Інтерв’ю 🙂

Запис на BG Fit


За результатами фіта я придбав нове сідло та устілки. Вартість самого фіта — 2699 грн, і повірте, це кращий спосіб витратити гроші, окрім покупки самого велосипеда. Бо онімівшу простату і опухше коліно лікувати вийде дорожче, я дізнавався.

P.s. А за деякий час ще й шосейне взуття… Недешева штука, цей ваш road cycling 🙂

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Богдан Воеводин

Сооснователь Bike in City

Комменты Facebook

Disqus (0)

bikeincity

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: