Bike in City
Cannondale Habit 5 2019 XL

Cannondale Habit – нова звичка 2019 року

Модель Habit присутня в лінійці Канондейлів з 2015 року. На той час це була модель, яка мала стати на заміну тим, кому було замало Скальпеля, а Тригер був завеликим. До 2019 року змінювалися лише комплектація та колір окремих моделей, геометрія ж залишалася сталою. 120 міліметрів ходу підвіски заднього колеса віддзеркалювалися у 120 міліметрах передньої підвіски. Топові моделі комплектувалися «вилками» Lefty, тоді як на інших ми бачили традиційні вироби з двома ногами. Для 2018 року геометрія першого покоління Habit виявлялась вже досить застарілою – 68 градусів рульової колонки, та ЕТТ 630 міліметрів для розміру L були трохи поосторонь від актуальних тенденцій. До того ж, трейловий, та й що там казати, ендуро-сегменти потроху захоплювали велосипеди на 29 колесах з прогресивнішою геометрією. Тоді й почалися зміни.

В 2019 році хлопці в Cannondale вирішили оновити модель Habit та випустили повністю оновлений велосипед. Замість колес 27.5 дюймів ми бачимо великі 29 покришки. Кількість ходу підвіски зросла на 10 міліметрів і становить 130мм, так само зріс хід передньої підвіски. Консервативні 68 градусів рульової змінились на 66, що зараз є нормою для велосипедів даного класу. Так само, слідуючи за світовими тенденціями, збільшився кут нахилу підсидільної труби – з 74 до 74.5 градусів. В довжину кожен розмір виріс, в середньому, на 10 мм. Всі ці заходи спрямовані на більш рівномірний розподіл ваги райдера між переднім та заднім колесом – пройшли ті часи, коли сидячи в седлі ваша п’ята точка була приблизно над заднім колесом, більш центральне положення на велосипеді дозволяє правильно завантажити переднє колесо не тільки під час спусків, але й коли трейл починає йти у підйом. Але це ще не все, що стосується технічних характеристик нового велосипеду. Минула модель мала досить просту кінематику задньої підвіски – це була традиційна одноричажка з додатковим лінком, що приводив у рух амортизатор. Хоча і в тому разі інженери Cannondale пішли трохи своїм шляхом, використавши технологію Flex Stays, яка має зміст у відсутності лінку біля задньої осі, натомість верхні пір’я мають запрограмовану можливість вигинатися у досить вузькому інтервалі. За задумом інженерів це дозволить знизити вагу, відмовившись від використання підшипників та осей у цьому місці.

Cannondale Habit 29

В моделі 2019 року підвіска має суттєво відмінний тип. Окрім того, що в цей раз це чотирьохричажна підвіска з лінком Хорста, Cannondale зробили її відмінною для кожного розміру рами. Під час розробки і тестування передсерійних екземплярів виявилось, що більш легкі райдери, що вибирають менші розміри велосипедів та великі й важкі велосипедисти на велосипедах L-XL розміру відчувають різну віддачу від підвіски велосипеда. Це навело інженерів на думку, що розміщення центра мас райдера досить сильно впливає на кінематичні характеристики підвіски і для того, щоб кожен відчув максимальну перевагу треба вносити корективи. Технологія Proportional Response була створена саме для того. Положення осей, лінків та кріплення амортизатора для кожного розміру рами були підібрані спеціально, враховуючи потенційний вплив маси райдера на кінематику підвіски. Таким чином, кожен має відчути усі переваги нового велосипеду, не зважаючи на розмір рами. Зазвичай, кінематика підвіски скрізь розмірну сітку залишається постійною, тому і в цій моделі Habit хлопці з Cannondale додали свого унікального шарму. Як стало, в 2019 році, амортизатор має «метричний» розмір і кріпиться до заднього трикутника за допомогою спеціального подовжувача. Також в рамі присутній асиметричний задній трикутник Ai Offset, як і в більшості канондейлів, що має на меті покращену жорсткість заднього колеса за рахунок більш рівномірного натягу спиць. Не обійшлося (дякувати богам) без кріплення для підфляжника всередині переднього трикутника. Вишенькою на торті стало додавання так званого flip-chip, який дозволяє змінювати геометрію велосипеда у разі використання з «плюсовими» колесами 27.5+.

Cannondale Habit 29

Всього в лінійці Habit представлено 6 моделей для чоловіків і 3 для жінок: з них одна має повністю карбонову раму, три мають карбоновий передній трикутник та алюмінієвий задній, та п’ять повністю алюмінієвих велосипедів. Ціни в Україні починаються від 59373 грн за найпростіший Habit 6 до 202473 за топовий Habit Carbon 1. Придбати новенький Cannondale в Україні можна в офіціального дилера.

За годинниковою стрілкою: Топовий Habit Carbon 1, Habit 4, Habit 6, жіночий Habit W

Мені на огляд потрапила друга за ціною модель – Habit 5. Повністю алюмінієва рама, новенька вилка від Rockshox – Sektor RL Debonair, колеса, готові до безкамерного використання та регульований за висотою підсиділ. На час публікації велосипед можна придбати за 67473 грн.

Повну комплектацію можна побачити у наступній таблиці:
Рама – Cannondale Habit 130mm, SmartForm C1 Alloy, Proportional Response tuned, Ai offset drivetrain, ISCG05, Post mount brake, tapered headtube
Амортизатор — Fox Float Performance DPS EVOL, 130mm, 3-Pos adj. 210х50 Metric Size
Вилка — RockShox Sektor RL, 130mm, DebonAir, 15×110, tapered steerer, 51mm offset
Обода — WTB STX i23 TCS, 32h, tubeless ready
Втулки — Shimano MT400 15×110 front, MT400 12×148 rear
Покришки — Maxxis Minion DHF 29 x 2.5″ WT передня, High Roller II 2.3″ задня, Dual compound, EXO puncture protection, tubeless ready
Шатуни — Race Face Ride Cinch, 30T
Задній перемикач — Shimano SLX GS, 11-speed
Манетка — Shimano SLX, 11-speed
Ланцюг — KMC X11, 11-speed
Кассета — Sunrace, 11-46, 11-speed
Гальма — Shimano MT400 hydro disc, 180/180mm RT54 rotors
Кермо — Cannondale C3 Riser, 6061 Alloy, 15mm rise, 8° sweep, 4° rise, 780mm
Винос — Cannondale C3, 3D Forged 6061 Alloy, 1-1/8″, 31.8, 0°, 50mm
Підсидільний штир — TranzX dropper, internal routing, 31.6, 100mm (S), 125mm (M-XL)
Сідло — Cannondale Stage 3

Як можна бачити, у порівнянні з найбільш дешевою моделлю вже маємо 11-швидкісну трансмісію, більш технологічну вилку, кращі гальма та регульований підсидільний штир. Я, звичайно, розумію бажання зробити велосипед максимально доступним для кінцевого споживача, але було б дуже добре, якби навіть найпростіша версія продавалася б з регульованим підсиділом. Ця річ кардинально трансформує досвід від катання та дозволяє бути швидшим у будь-якому випадку на трейлі.

Рама велосипеда вироблена з алюмінію та має усі необхідні в наш час фішки – виключно 1Х (тобто ви не зможете встановити передній перемикач), кріплення ISCG05 для заспокоювача ланцюга, конічний рульовий стакан з повністю інтегрованою рульовою та внутрішню проводку тросів та гідроліній. Ті, в кого вже були велосипеди з внутрішньою проводкою, мабуть, знають, що подеколи троси та гідролінії починають стукати всередині рами під час катання. В Cannondale вирішили цю проблему досить елегантно – у місцях, де троси входять всередину рами встановлено пластикові направляючі, які фіксують рубашку, чи гідролінію за допомогою маленького гвинта. Таким чином, оскільки точок фіксації дві, нівелюється можливість грюкотіння тросів всередині рами. Що не може не приносити радість.

Вилка Rockshox Sektor RL Debonair – це оновлена модель 2019 року, яка отримала повітряну пружину Debonair, що можна побачити у назві, оновлені «штани», що своїм дизайном нагадують нові Boxxer та Lyrik та нову версію демпферу Motion Control, що має за своїми характеристиками максимально наблизитись до топового Charger Damper. Запровадження повітряної пружини Debonair не тільки збільшило об’єм негативної камери, а ще й дозволило використання спейсерів Bottomless tokens, за допомогою яких можна тюнінгувати об’єм позитивної камери повітряної пружини, тим самим впливаючи на прогресію наприкінці ходу вилки. Є в цієї вилки ще один приємний сюрприз, але про це поговоримо у кінці огляду, в додатку для техно-задротів.

Колеса зібрані на досить безпроблемних ободах від WTB STX i23, які мають профіль для використання безкамерки та бюджетних втулках від Shimano. Треба зауважити, що в цьогорічній моделі використовуються втулки стандарту BOOST, тобто 15х110 спереду та 12х148 сзаду. Тоді як у минулих версіях «бустовими» були тільки колеса у версій Bad Habit на колесах 27.5+. Доречі, в цьому році плюсова версія також присутня, але немає даних, чи будуть вони продаватися в Україні. Хоча, все що треба зробити, це замінити колеса на 27.5+ та перегорнути flip-chip і ви отримаєте Bad Habit 😉

Мабуть, колеса стануть першим претендентом на апгрейд – в 2019 році на трейловому велосипеді внутрішня ширина обода у 23мм виглядає дуже застарілою. Особливо враховуючи той факт, що покришки, а зокрема передня, йдуть у версії WT(wide trail), що передбачає її використання на ободах з внутрішньою шириною близько 30мм. Втулки МТ400 є аналогом минулорічного Deore, тому якихось проблем з їх експлуатацією я не бачу. Задня втулка має 10 градусів холостого ходу і сталевий барабан, який витримає будь-які знущання з боку касет без «павуків». В майбутньому, замінити колеса на досить простий варіант від Mavic, наприклад новенькі ХА, чи від DT Swiss (щось типу М1900) не стане великою проблемою як з технічного, так і з фінансового боку.
Приємним сюрпризом стало те, що колеса з заводу вже проклеєні безкамерною стрічкою, і все що залишається це витягнути камери та встановити безкамерні ніпеля.

Ще одним компромісом у комплектації є гальма. Не зважаючи на те, що з кожним роком якість верхніх лінійок у компанії Shimano поступово переходить і до бюджетних моделей, модель МТ400 є досить слабенькою для велосипеду такого класу. Хоча це все на даному етапі лиш здогадки, адже перший виїзд на велосипеді розставить все по своїх місцях.

Трансмісія виглядає дуже збалансованою – компоненти Shimano SLX є безпроблемними у використанні і достатньо недорогими у обслуговуванні, касета SunRace 11-46 забезпечить усі необхідні передаточні співвідношення для будь-якого підйому, а система Race Face Ride CINCH, хоч і є найпростішою у модельному ряду компанїї, має перевірену часом полу вісь діаметром 24мм та інтерфейс для прямого монтажу змінних зірок CINCH. Доречі, компанія Race Face випускає NW зірки прямого монтажу як із алюмінію, так і зі сталі! (Повірте, ресурс таких зірок значно перевищує ресурс алюмінієвих). До того ж, зірки на заміну виробляють багато компаній, зокрема і Гарбарук.

Точки контакту тіла з велосипедом складаються з власних компонент Cannondale, а підняти й опустити сідло можна за допомогою штиря від компанії TranzX, яка окрім власного виробництва ще й є ОЕМ постачальником для багатьох брендів. В мене є два штиря від цієї компанії і за п’ять років я не мав жодної проблеми, тому й від цього очікую такої ж стабільної роботи.

Повна геометрія також доступна для вивчення:

Cannondale Habit 29 geometry

 

На трейлі

Коли я вперше сів на велосипед я одразу ж відчув, що він вище, ніж мій попередній ендуро-агрегат – висота керма над рівнем землі в мене становила 108.5 см, на відміну від звичних на протязі останнього року 104 сантиметрів. Не можу сказати, що це погано, принаймні на крутих схилах вище кермо додає впевненості.

Апхіл

Головне, що мене надихало перед першим виїздом в передчуттях технічних підйомів – 29-ті колеса повинні мати більше зчеплення з грунтом в порівнянні за 27.5. Саме це я і відчув. Це, нажаль, не були такі самі відчуття, як від 27.5+, але їхати вгору було відчутно приємно. Під час силових підйомів на ногах підвіска, зрозуміло, рухається, але бажання повернути важіль вибору режимів на амортизаторі в повністю закрите положення в мене виникало лише на достатньо довгих асфальтових підйомах. У весь інший час «середнє» положення важеля амортизатора Fox Float DPS повністю задовольняло вимоги до кількості зчеплення заднього колеса з грунтом. Як це вже стало трендом серед райдерів та мтб-журналістів, навіть при достатньому значенні ефективного кута підсидільної труби, саме сідло мені довелося максимально змістити вперед для того, щоб мати більше можливостей завантажити переднє колесо. Жодних проблем не викликало і значення кута рульової, велосипед їхав саме туди, куди я його спрямовував. Не останню роль в поведінці велосипеда відіграють покришки, встановлені в стоковій комплектації. Minion DHF та High Roller II повністю відповідають очікуванням і є одним за найпопулярніших комбо серед багатьох власників гірських велосипедів.

Даунхіл

На відміну від їзди вверх, поведінка велосипеда, коли градієнти стають від’ємними дуже сильно залежить від налаштувань вилки та амортизатора. І якщо з вилками від Rock Shox все досить стандартно – накачати тиск у повітряній пружині відповідно до своєї ваги та налаштувати швидкість відскоку, то із заднім амортизатором довелося трохи витратити час для того, щоб знайти «саме ті» налаштування. Розпочавши зі значення сегу у 30%, що дорівнює 15мм хода амортизатора я поїхав на наші місцеві споти. Не зважаючи на те, що у повітряній камері встановлено найбільший спейсер у 0.8 кубічного дюйма, я дуже часто використовував весь можливий хід підвіски, хоча нічого більше за дроп в 1 метр ані я ані велосипед в той день не бачили. Довелося додати тиску до амортизатору і зупинитися на величині сегу приблизно в 25%. Таким чином у форматі трейлового катання я мав у запасі близько 5мм ходу амортизатора , що мене повністю влаштовує. Навесні, в Карпатах, це буде якраз саме те, що треба.
Я звик їздити на досить довгих велосипедах, тому призвичаїтись до 490 мм річу було легко. Велосипед, не зважаючи на розмір ХЛ, легко входить у досить круті повороти, при цьому, відпустивши гальма і спрямувавши його у вибраному напрямку, він проїде все без будь-яких питань. Така маневреність та стабільність досягаються за рахунок досить коротких задніх пір’їв та низької каретки. Але пір’я не такі короткі, щоб велосипед став неконтрольованим і каретка не така низька, щоб мати проблеми з чіплянням за каміння чи коріння шатунами.

Новий Cannondale досить легко можна здійняти у повітря використовуючи будь-які, навіть найменші, «трампліни». Звичайно, це не дьортовий хардтейл на 26 колесах, але занудьгувати він вам точно не дозволить. Польоти проходять контрольовано і в мене не було жодної ситуації, коли б під час приземлення сталося щось таке, чого я не очікував.
Єдиним стримуючим фактором у цього велосипеда є гальма. Нажаль, а особливо на велосипеді розміру ХЛ, на якому точно будуть їздити важчі за середньостатистичного райдери, потужності гальм катастрофічно не вистачає. Можливо це пов’язано з використанням роторів на 180мм, а можливо це просто така модель і вимагати чогось більшого від неї просто нелогічно. Для повноцінного катання у горах обов’язково потрібно буде замінити гальма на щось потужніше, бажано з 203 ротором спереду. У всьому іншому, велосипед не буде стримувати середньостатистичного райдера і дозволить відчувати саме ту радість від катання, за яку ми всі так любимо гірські велосипеди.

По плоскачу

Ну що тут сказати – це не кросс-кантрі хардтейл, не гравійник, і тим паче, не шоссер. Cannondale зможе доставити вас із точки А у точку Б. Доїхати самотужки до найближчого трейлу ви теж зможете. Не більше. Але ж і не для цього цей велосипед було створено, правда?

Наприкінці хочу сказати, що в хлопців з Cannondale вийшло зробити дуже збалансований велосипед, який стане вам гарним товаришем у будь-якому випадку. Ви, навіть, зможете прийняти участь в ендуро-гонках, якщо забажаєте. Зважайте тільки на те, що для найбільш швидких в Cannondale припасено Jekyll 29 з більш вираженою гоночною геометрією. Новий Habit – універсальний велосипед, саме те, що прийнято називати mountain bike.

Додаток. Бонуси для технозадротів.

Вивчаючи попередні характеристики нових компонентів велосипеду я завантажив офіційний технічний мануал до вилки Rock Shox Sektor Debonair. Серед усіх звичайних даних, типу кількості масла у демпфері, чи штанах вилки, моментів з якими потрібно затягувати ті чи інші болти була дуже цікава деталь – модель Sektor Debonair випускається у двох варіантах: з ходом вилки від 80 до 120 мм і з ходом від 130 до 150 мм. Змінити величину ходу вилки можна додавши, чи забравши відповідну кількість проставок, подивіться на All-Travel spacer на малюнку. Але є одне «але». Не вийде з вилки на 120 зробити вилку на 150 і навпаки. Хоча, можна придбати відповідну версію повітряної пружини і розігнати, чи зігнати вилку.

RS Sektor Debonair internals scheme

Ще одна гіпотетична можливість збільшити хід підвіски ховається в задньому амортизаторі. Справа в тому, що серед «метричних» розмірів існує два варіанта з довжиною 210мм – 210х50 і 210х55. Якщо уважно подивитися на встановлений амортизатор, можна побачити, що ззовні є 55 міліметрів штоку повітряної пружини, а ми маємо тільки 50 мм ходу. Зазвичай, ці 5 міліметрів можна додати видаливши відповідну проставку із амортизатора. Але, щоб дати стовідсоткову відповідь на питання існування такої можливості треба буде розібрати амортизатор, що я поки що не маю наміру робити.

Треба підкреслити, що такі операції, як встановлення вилки з більшим ходом, чи заміна амортизатора на інший, не передбачений заводом-виробником можуть призвести до непередбачуваних наслідків, аж до відмови у гарантійному обслуговуванні.

Всі фото — автор та cannondale.com

Заметили в тексте ошибку? Выделите её и нажмите Ctrl+Enter.

Паша Махлайчук

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: